بررسي کارآمدي آموزش‌هاي ايمني بر آمادگي کارکنان در مقابله با شرايط استرس زا

کياني, فريبا and سماواتيان, حسين and مهديزاده, عفت سادات (2012) بررسي کارآمدي آموزش‌هاي ايمني بر آمادگي کارکنان در مقابله با شرايط استرس زا. فصلنامه علمی امداد و نجات, 4 (1). ISSN 14166-44993

[img]
Preview
Text
29-38.pdf

Download (255kB) | Preview
Official URL: http://jorar.ir/article_show.php?id=183

Abstract

چکيده مقدمه: بهبود راهکارهاي مقابله با شرايط بحراني و استرس زا از اهميت بسزايي برخوردار است. افراد در مقابل شرايط آسيب زا اولاً بايد درک کنند که اقدامات پيشگيرانه آنان در مقابله با اين شرايط مفيد است (کاهش ادراک ناتواني ايمني) و ثانياً آنان داراي مهارت و کارداني براي مقابله با اين شرايط هستند (افزايش ادراک خودکارآمدي ايمني). اين پژوهش به منظور بررسي کارآمدي آموزش‌هاي ايمني بر خودکارآمدي و ناتواني ايمني ادراک شده کارکنان انجام شده است. روش‌ها: 204 نفر (101 نفر گروه آزمايش و 103 نفر گروه کنترل) مقياس‌هاي خودکارآمدي و ناتواني ايمني ادراک شده کوهن، کامارک و مرملستين (1983) را قبل از يک دوره آموزش ايمني 4 ساعته در شرکت ذوب آهن اصفهان تکميل کردند. فقط اعضاي گروه آزمايش در اين دورة آموزشي شرکت کردند. اين پرسشنامه تقريباً 30 روز بعد از آموزش، دوباره بر اعضاي هر دو گروه اجرا شد. نتايج گروه آزمايش و کنترل با استفاده از آماره‌هاي توصيفي و کوواريانس مقايسه شدند. يافته‌ها: مقايسة بين دو گروه نشان داد که آموزش‌هاي ايمني تأثير معناداري بر کاهش ناتواني ايمني ادراک شده کارکنان داشت؛ اما تأثير معناداري بر بهبود خودکارآمدي ايمني ادراک شده آنان نداشت. نتيجه‌گيري: نتايج اين پژوهش از اهميت ارزيابي کارآمدي آموزش‌هاي ايمني و تعيين اثربخشي آن بر متغيرهاي مرتبط با بروز حوادث شغلي حمايت مي‌کند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آموزش‌هاي ايمني، خودکارآمدي ايمني ادراک شده، ناتواني ايمني ادراک شده.
Subjects: R Medicine > RZ Other systems of medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Rescue and Relief
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 17 Sep 2016 10:32
Last Modified: 17 Sep 2016 10:32
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5335

Actions (login required)

View Item View Item