پورميرزا کلهری, رضا and صبور, بيژن and نادریپور, ارسلان and الماسي, افشين and پرنا, عبدالرحمن and آزادي, اكبر and دزفوليمنش, ژاله (2014) بررسی میزان آگاهی پرسنل فوریتهاي پزشکی استان کرمانشاه از آخرین دستورالعملهای CPR2010 در سال 1391. فصلنامه علمی امداد و نجات, 5 (4). ISSN 14166-44993
|
Text
12.pdf Download (200kB) | Preview |
Abstract
مقدمه: مهمترین مهارت پرسنل فوریتهاي پزشکی احیاي قلبی- ریوی (CPR) است و باید از آخرین تغییر اتالگوی آن مطلع باشند. این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهی پرسنل فوریتهاي پزشکی کرمانشاه از آخرین دستورالعملهاي CPR 2010 انجام شده است. روشها: این مطالعة توصیفی، تحلیلی- مقطعی در استان کرمانشاه با حجم نمونه 159 نفر در سال 1391 انجام شد. با استفاده از پرسشنامه محققساخته دادهها جمعآوری و دارای روایی محتوی و پایایی (74/0=r) بود. تحلیل دادهها با نرمافزارSTATA-11 و آزمونهاي ناپارامتری کروسکال والیس، یو- من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شد. (05/0 >P) یافتهها: طبق يافتههاي به دست آمده، میزان آگاهی پرسنل فوریتهاي پزشکی از آخرین دستورالعملهاي احیاي قلبی و ریوی 5/19 درصد عالی، 6/78 درصد خوب و 9/1 درصد متوسط بود. همبستگی آماری معنیدار بین میزان آگاهی با جنس، سابقة کار، رشتة تحصیلی، محل خدمت قبلی، گذراندن دوره احیاي پیشرفته و سابقه نظارهگر بودن CPR وجود نداشت. اما میزان آگاهی در پرسنلی که سابقه گذراندن دوره CPR پایه و سابقه انجام CPR مستقل داشتند، بیشتر بود. محل خدمت، مقطع تحصیلی و نظارهگر بودن CPR نیز بر میزان آگاهی در برخی از حیطههاي عملیات احیا مؤثر بود (001/0 >P). نتیجهگیری: پیشنهاد ميشود در بازآموزی پرسنل فوریتهاي پزشکی، آموزش CPR بر اساس دستورالعمل سال 2010 انجام و بر آموزش تعبیه راه هوایی حنجره ایو کامبی تیوب، اختتام و عدم شروع CPR، تزریق داخل استخوانی و هیپوترمي القایی تأكيد بیشتری شود.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | آگاهی، فوریتهاي پزشکی، عملیات احیاي قلبی و ریوی. |
Subjects: | R Medicine > RZ Other systems of medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Rescue and Relief |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 05 Dec 2016 11:36 |
Last Modified: | 05 Dec 2016 11:36 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5419 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |