نظری کمال, مینا and مرادی پور, مرتضی and صراف زاده, شیدا (2015) رابطۀ بین ویژگیهای شخصیتی، خودکارآمدی و سبکهای حل مسأله با تابآوری در اپراتورهای مراکز پاسخگویی اضطراری 112. فصلنامه علمی امداد و نجات, 7 (2). ISSN 14166-44993
|
Text
10-2.pdf Download (603kB) | Preview |
Abstract
مقدمه: اپراتوری خط اضطراری 112 هلالاحمر، فعالیت داوطلبانهای است که به دلیل درگیرشدن با مشکلات و بحرانها فشار روانی زیادی همراه دارد. لازمۀ مشاغل پراسترس، داشتن ویژگیهای رفتاری و شخصیتی مشخصی است. ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین ویژگیهای شخصیتی، خودکارآمدی و سبکهایحلمسأله با تابآوری در اپراتورهای مراکز پاسخگویی اضطراری هلالاحمر میباشد. روش: این مطالعه از نوع مطالعات همبستگی است که به صورت مقطعی در سال 93 انجام شد. تمامی اپراتورهای مرد خط اضطراری 112 هلالاحمر سراسرکشور که درحال حاضر تعداد کل آنها 248 نفر است، در این تحقیق بررسی شدند. آزمودنیهای این مطالعه 103 نفر اپراتور مرد شرکتکننده بود که به روش نمونهگیری غیراحتمالی دردسترس انتخاب شدند. پرسشنامۀ اطلاعات دموگرافیک، ویژگیهای شخصیتی، خودکارآمدی، سبکهای حل مسأله و تابآوری در اختیار اپراتورهای گروه نمونه قرار گرفت. در نهایت 93 نفر از اپراتورها، پرسشنامهها را به پژوهشگران عودت دادند. در این پژوهش از نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها و آزمونهای همبستگی، تحلیل واریانس و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها: بر اساس یافتهها، ویژگیهای شخصیتی برونگرایی و وجدانمداری با تابآوری رابطۀ مثبت معنادار دارند و وجدانمداری و خودکارآمدی قادر به پیشبینی تابآوری اپراتورها میباشد. از بین سبکهای حل مسأله، رابطۀ سبک گرایشی با تابآوری، مثبت و در سطح 05/0 معنادارست (209/0r=). رابطۀ تابآوری روانشناختی با سبک اعتماد (281/0 r=)، سبک خلاقانه (442/0r=) و سبک کارآمد (402/0 r=)، در سطح 01/0 معنيدار است و از این میان، سبک مقابلهای خلاقانه میتواند 6/18درصد از تغييرات تابآوری را پيشبيني كند. نتیجهگیری: قرارگرفتن بلندمدت در برابر عوامل استرسزا بدون توجه به نیازهای اپراتورها همچون زمان و مکان استراحت، مدت زمان ساعات کاری و فرصتکم بین تماسها برای تخلیۀ هیجانی ناشی از شنیدن اخبار حوادث میتواند با تأثیر بر سبکهای حل مسأله اپراتورها، تابآوری آنها را تحت تأثیر قرار دهد و در نتیجه بر بهداشت روان و عملکرد شغلی آنها اثر سو داشته باشد. ازاینرو بهنظرمیرسد حمایت روانی- اجتماعی اپراتورها میتواند به تحقق اهداف جمعیت هلالاحمر کمک کند. درضمن، براساس یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود پژوهشهای گستردهتری در خصوص ارزیابی با جزییات بیشتر نیازهای روانشناختی این گروه از امدادگران انجام گیرد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | تاب¬آوری، خودکارآمدی، سبکهای حل مسأله، ویژگیهای ¬شخصیتی، اپراتورهای 112 هلالاحمر. |
Subjects: | R Medicine > RZ Other systems of medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Rescue and Relief |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 15 Mar 2017 08:08 |
Last Modified: | 15 Mar 2017 08:08 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5492 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |