سلطانی, سمانه and دوکانهای فرد, فریده (2015) اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوۀ شناختی- رفتاری بر فرسودگی شغلی و رضایت زناشویی کارکنان هلالاحمر. فصلنامه علمی امداد و نجات, 7 (3). ISSN 14166-44993
|
Text
14-2.pdf Download (429kB) | Preview |
Abstract
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوۀ شناختی- رفتاری بر فرسودگی شغلی و رضایت زناشویی کارکنان هلالاحمر بود. روش: پژوهش از نوع نیمهآزمایشی است که در آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعۀ آماری این پژوهش را کارکنان هلالاحمر (ستاد مرکزی) تشکیل میدهند. افراد نمونه در وهلۀ اول به صورت نمونهگیری تصادفی چند مرحلهاي انتخاب و پس از تكميل پرسشنامههای رضایت زناشویی و فرسودگی شغلی براي ورود به تحقيق با استفاده از نمونهگيري تصادفي در دو گروه آزمایشی و كنترل (15 نفر برای هر گروه) برگزیده شدند. گروه آزمایش، در 10 جلسۀ گروهی آموزش مدیریت استرس به شیوۀ شناختی- رفتاری شرکت کرد، درحالیکه گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. در نهایت، دادههای جمعآوری و با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شدند. یافتهها: براساس یافتهها، بین میانگین نمرات پسآزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش مدیریت استرس به شیوۀ شناختی- رفتاری بهطور معناداری موجب کاهش فرسودگی شغلی و افزایش رضایت زناشویی کارکنان شده است. (01/0>P) نتیجهگیری: با توجه به نتایج، انجام مداخلات بر اساس آموزش مدیریت استرس به شیوۀ شناختی- رفتاری میتواند در بهبود وضعیت شغلی و زناشویی کارکنان هلالاحمر مفید باشد
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | آموزش مدیریت استرس به شیوۀ شناختی- رفتاری، فرسودگی شغلی، رضایت زناشویی، کارکنان هلالاحمر. |
Subjects: | R Medicine > RZ Other systems of medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Rescue and Relief |
Depositing User: | سمیه باغبانی |
Date Deposited: | 15 Mar 2017 09:05 |
Last Modified: | 15 Mar 2017 09:05 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5494 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |