ارائه مدل آموزش همگانی جمعیت هلال‌احمر: رویکردی جامع و سیستمی

پورکریمی, جواد (2016) ارائه مدل آموزش همگانی جمعیت هلال‌احمر: رویکردی جامع و سیستمی. فصلنامه علمی امداد و نجات, 7 (4). ISSN 14166-44993

[img]
Preview
Text
pdf.pdf

Download (587kB) | Preview
Official URL: http://jorar.ir/article_show.php?id=731

Abstract

مقدمه: آموزش همگانی به عنوان یکی از مهم‌ترین روش­های پیشگیری و مقابله با حوادث طبیعی تلقی می‌شود. از این‌رو، ترسیم مدلی برای طراحی و اجرای این آموزش­ها اهمیت زیادی دارد، تحقیق حاضر با این هدف اجرا شده است. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوۀ گردآوری داده­ها ترکیبی بود. ابزار در بخش کیفی اسناد و مدارک سازمانی، مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته و گروه­های کانونی و در بخش کمّی پرسشنامه بود. جامعۀ آماری را خبرگان، مطلعان آموزش همگانی، مدیران و برنامه­ریزان جمعیت تشکیل دادند. نمونه‌گیری از نوع هدفمند و حجم نمونه تا آنجا ادامه یافت که داده­ها به اشباع نظری برسند. برای اعتبارسنجی مدل، 17 نفر از مشارکت‌کنندگان به پرسشنامه پاسخ دادند. روایی در بخش کیفی از نوع بررسی توسط مشارکت­کنندگان و در بخش کمّی از نوع روایی محتوایی استفاده شد. پایایی از نوع ضریب آلفای کرونباخ بود که میزان آن 98/0 محاسبه شد. یافته­ها: آموزش همگانی در زمینۀ سازمانی، قوانين و مقررات، ساختار و فرايند دارای آسیب است. همچنین مدل آموزش همگانی مبتنی بر مؤلفه­های همچون نیازسنجی، طراحی، اجرا، ارزشیابی و مکانیزم­های انگیزشی و در دو بخش آموزش حضوری و غیرحضوری قابل ارائه است. اعتبارسنجی با استفاده از آزمون t تک­گروهی نشان داد، الگوی آموزش حضوری (,p>0.05 25/0 =t) و آموزش غیرحضوری (,p>0.05 17/0- =t) از ملاک مورد نظر (اعتبار) لازم برخوردار بود. نتیجه­گیری: بر اساس نتایج، الگویی جامع، کل­گرا و سیستماتیک برای آموزش همگانی در دو بخش حضوری و غیرحضوری قابل ارائه است و برای اثربخشی آموزش­ها باید به زیرسیستم‌­هایی همچون نیازسنجی، طراحی، اجرا، ارزشیابی و مکانیزم­های انگیزشی توجه کرد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آموزش، نظام جامع آموزش همگانی، جمعیت هلال‌احمر.
Subjects: R Medicine > RZ Other systems of medicine
Divisions: Other Journals > Journal of Rescue and Relief
Depositing User: سمیه باغبانی
Date Deposited: 15 Mar 2017 10:32
Last Modified: 15 Mar 2017 10:32
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5502

Actions (login required)

View Item View Item