رحیمی نیا, الهه and رحیمی نیا, حوریه and شریفی راد, غلامرضا (2017) بررسی مراحل و سبک های یادگیری بر اساس تئوری کلب (Kolb) در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (24). pp. 24-32. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v9n24p24-fa.pdf Download (190kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: شیوه ها و سبک های یادگیری که یکی از عوامل موثر در یادگیری است را می توان تغییرات نسبتا پایدار از نحوه دریافت و تعامل و سازش فرد با محیط یادگیری بیان کرد. از آنجایی که وظیفه یاددهی و بهبود وضعیت و شرایط موجود برای یادگیری دانشجویان، یکی از فعالیتهای کلیهی مراکز آموزشی محسوب میگردد، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی مراحل و سبکهای یادگیری بر اساس نظریهی کلب در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام گرفت. روش بررسی: مطالعهی حاضر یک مطالعه توصیفی-مقطعی است که در سال 94 بر روی 279 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم که به روش نمونه گیری سهمیهای انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنـامه استاندارد شده سبـکهای یادگیری کلب ( (Kolb بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 38/4 ± 23/22سال و میانگین معدل تحصیلی 65/1± 85/16بود. به طور کلی سبک یادگیری دانشجویان 9/38 درصد همگرا، 5/37 درصد جذب کننده، 2/13 درصد واگرا و 4/10 درصد انطباق یابنده بود. بین سبکهای یادگیری و جنسیت ارتباط معنی داری وجود داشت (p=0.01). نتیجه گیری: با توجه به اینکه سبک ترجیحی اکثر دانشجویان همگرا و جذب کننده بود، لذا پیشنهاد میشود که از روشهای آموزش بصری (مانند نقشه و دیاگرام)، خود آموزی، آموزش انفرادی و تاکید بر کاربردهای عملی مطالب در تدریس استفاده گردد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | سبک یادگیری، کلب، جذب کننده، همگرا، دانشجویان. |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 22 Apr 2017 05:16 |
Last Modified: | 22 Apr 2017 05:16 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5525 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |