رابطه‌ی میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با پیشرفت تحصیلی و اعتماد در روابط بین فردی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

عجم, علی اکبر and رضوانی, ابوالقاسم (2017) رابطه‌ی میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی با پیشرفت تحصیلی و اعتماد در روابط بین فردی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (24). pp. 33-43. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v9n24p33-fa.pdf

Download (170kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=720&s...

Abstract

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه­ی بین میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی مبتنی بر تلفن همراه با پیشرفت تحصیلی و اعتماد در روابط بین فردی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد؛ جامعه­ی آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده­ی بهداشت و دانشجویان دکترای عمومی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بودند. با توجه به روش نمونه گیری هدفمند تعداد 150 نفر از دانشجویان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه­ی مقیاس اعتماد در روابط بین فردی رمپل و هولمز(Rempel & Holmes) ، پرسشنامه­ی محقق ساخته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی و پیشرفت تحصیلی استفاده شد. یافته­ها: بین زمان اختصاص داده شده به شبکه‌ها و تعداد عضویت در گروه‌های اجتماعی مجازی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه­ی منفی و معناداری وجود داشت (P< 0/01). پیشرفت تحصیلی دانشجویانی که از شبکه‌های اجتماعی مجازی جهت مقاصد علمی استفاده می‌کردند بیشتر از دانشجویانی است که از شبکه‌های اجتماعی مجازی جهت مقاصد غیر علمی استفاده می‌کردند (T= 4/93 , P< 0/01). بین زمان اختصاص داده شده به شبکه‌های اجتماعی با مولفه‌های قابلیت اعتماد، پیش‌بینی‌پذیری و وفاداری رابطه­ی منفی و معناداری مشاهده شد(P< 0/05). نتیجه گیری: پیشنهاد می‌شود با تشکیل کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی درباره­ی چگونگی استفاده علمی از شبکه‌های مجازی و آشنایی دانشجویان با انواع شبکه‌های علمی مجازی در جهت بهبود و تقویت یادگیری دانشجویان تلاش نمود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: شبکه اجتماعی، روابط بین فردی، پیشرفت تحصیلی
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 22 Apr 2017 06:22
Last Modified: 22 Apr 2017 06:22
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5526

Actions (login required)

View Item View Item