دل آرام, معصومه and صادقی گندمانی, حمیدرضا and رسول زاده, نسرین and ناصری بروجنی, نرگس (2017) مقایسهی تاثیر آموزش درس اصول و فنون پرستاری به روش نقشه مفهومی و روش متداول بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (24). pp. 44-55. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v9n24p44-fa.pdf Download (369kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: پرورش تفکر انتقادی و مهارت های عملی در نظام آموزش پزشکی کشور همچنان به عنوان چالشی جدی و در خور توجه باقی مانده است.روش های متداول آموزشی از جمله سخنرانی که به عنوان روش غالب در نظام آموزش عالی به کار می رود، سبکی انفعالی است که تفکر انتقادی را نادیده می گیرد. بنابراین این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر آموزش درس اصول و فنون پرستاری به روش نقشهی مفهومی و متداول بر مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 70 نفر از دانشجویان ترم اول دانشکدهی پرستاری و مامایی تهران انجام شد. دانشجویان با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی ساده به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. محتوای آموزشی در گروه آزمون به روش نقشه مفهومی و در گروه کنترل به روش سخنرانی، نمایش و کار عملی ارایه شد. جمع آوری داده ها با پرسشنامه مشخصات فردی و آزمون تفکر انتقادی کالیفرنیا- فرم ب در ابتدا و چهار هفته پس از آخرین جلسهی آموزش انجام شد. داده ها در سطح معنی داری P<0/05 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: قبل از آموزش ، میانگین نمرهی کل تفکر انتقادی در گروه نقشه مفهومی 66/2±71/9و در گروه متداول 14/2±64/9بود و تفاوت دو گروه معنی دار نبود (121/0P=)، اما پس از آموزش تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده شد ] 71/2±20/15در گروه نقشه مفهومی و06/2±25/10در گروه متداول، 01/0=P[. این تفاوت در تمامی مولفه ها معنی دار بود (003/0P=). نتیجه گیری: بهکارگیری راهبرد نقشه مفهومی در آموزش دانشجویان پرستاری میتواند منجر به توسعه مهارت های تفکر انتقادی، به عنوان یکی از رسالتهای مهم آموزش عالی گردد. از این رو بهتر است در آموزش بالینی پرستاری به کار گرفته شود.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | نقشه کشی مفهومی، مهارت های تفکر انتقادی، دانشجویان پرستاری، اصول و فنون پرستاری. |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 22 Apr 2017 06:34 |
Last Modified: | 22 Apr 2017 06:34 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5527 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |