تاثیر وبلاگ نویسی گروهی بر یادگیری و تداوم آن در دانشجویان کارشناسی پرستاری

کوهستانی, حمیدرضا and باغچقی, نیره and رضایی, کوروش (2017) تاثیر وبلاگ نویسی گروهی بر یادگیری و تداوم آن در دانشجویان کارشناسی پرستاری. فصلنامه توسعه آموزش دز علوم پزشکی زنجان, 9 (24). pp. 56-64. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v9n24p56-fa.pdf

Download (340kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=601&s...

Abstract

زمینه و هدف: وبلاگ نویسی یک شیوه به اشتراک گذاشتن و انعکاس دادن تجارب دانشجویان در دنیای وب می‌باشد که دارای اثرات بالقوه در یادگیری می‌باشد. هدف از این تحقیق تعیین تاثیر وبلاگ نویسی گروهی بر یادگیری و تداوم آن درس پرستاری بیماریهای قلب در دانشجویان پرستاری می‌باشد. روش بررسی: این یک مطالعه­ی نیمه تجربی می‌باشد که در آن تمام دانشجویان ترم چهارم کارشناسی پرستاری (28 نفر) وارد مطالعه شدند. آنها به صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند و درس پرستاری بیماری­های قلب در دو گروه تدریس شد. در گروه مداخله علاوه بر شیوه­ی معمول تدریس، خود دانشجویان اقدام به طراحی یک وبلاگ آموزشی کردند و در گروه شاهد شیوه معمول تدریس برگزار شد. با پیش آزمون، پس آزمون بعد از تدریس و 3 ماه بعد از تدریس میزان یادگیری دانشجویان با استفاده از یک آزمون محقق ساخته سنجیده شد. جهت تعیین اعتبار از روش اعتبار محتوا و جهت پایایی از روش دو نیمه کردن آزمون (76/0r=) استفاده شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون 1 و 2 در گروه کنترل به ترتیب 65/1± 26/6، 48/2± 01/16 و 72/1± 66/14 و در گروه مداخله به ترتیب 55/1 ± 75/6 ، 17/2 ± 29/16 و 88/1 ± 18/16 بود. بین میانگین نمرات یادگیری پیش آزمون و پس آزمون1 در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. با این حال نمرات پس آزمون 2 در گروه مداخله به طور معنی داری بیشتر بود(03/0 = p ). نتیجه گیری: نتایج نشان داد که میزان یادگیری بلافاصله بعد از مداخله در هر دو گروه افزایش یافته است با این حال دانشجویانی که اقدام به تهیه وبلاگ آموزشی نموده‌اند تداوم و پایداری یادگیری آنان در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری بالاتر بود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: وبلاگ نویسی، تداوم یادگیری، دانشجویان کارشناسی پرستاری.
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 23 Apr 2017 04:19
Last Modified: 23 Apr 2017 04:19
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5528

Actions (login required)

View Item View Item