نگاهی به شیوه‌ی آموزش پزشکی درکتاب کامل الصناعه الطبیه

مرادی, شهلا and حسنی, داود and بهرامی, محسن and نوریان, عباسعلی (2017) نگاهی به شیوه‌ی آموزش پزشکی درکتاب کامل الصناعه الطبیه. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (24). pp. 85-91. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v9n24p85-fa.pdf

Download (198kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=760&s...

Abstract

زمینه و هدف:علم پزشکی درمیان علوم بشری ازجایگاه ویژه ای برخوردار است، چون دستیابی به اهداف سایرعلوم فقط باسلامت جسم وروح میسرخواهدگردید. یکی ازعوامل موثردرفرایندآموزش، به­ویژه آموزش پزشکی کتب آموزشی مرتبط وروش­های منحصربه فردبکارگرفته درآن است که یقینا نقش پررنگ وانکارناپذیر ایران وایرانی درتولیدونشرمبانی علم پزشکی دردنیا به جهانیان برهمگان آشکاراست.شیخ الرئیس ابوعلی سیناوعلی بن عباس اهوازی که تالیفات شان یعنی کتاب­های گرانسنگ "قانون" و"الملکی" تااوائل قرن 18 میلادی درمدارس طبی اروپا تدریس می شدند،ازبزرگان طب ایرانی هستندکه جامعه پزشکی دنیا باید خود را مدیون آن­ها بداند. روش بررسی:بررسی وتحلیل متن قسمتی ازکتاب کامل الصناعه الطبیه می­باشد که به معرفی شیوه های آموزش زمان نگارش کتاب پرداخته است. یافته ها:طب ملکی حدود چهارصد هزار کلمه دارد و به بیست مقاله که هریک مشتمل بر چند فصل است تقسیم می­شودکه ده مقاله اول آن درباره­ی طب نظری است و بقیه مربوط به طب عملی است.او روش آموزشی نگارشی خود رادرتدوین وتقریراین کتاب روش "تقسیم" معرفی میکند. نتیجه گیری:یکی از مهم­ترین وظایف هرملتی حراست و حفاظت از منابع علمی و فرهنگی خود از تاراج و چپاول بیگانگان است. کتاب کامل الصناعه الطبیه که در یکی از دوره­های اوج و شکوه تاریخ پزشکی ایرانی توسط علی بن عباس مجوسی اهوازی به رشته تحریر درآورده است ، دارای جایگاه رفیعی به جهت شیوه­ی نگارش آموزشی اش یعنی روش "تقسیم"می باشد، روشی که یکی ازبهترین روش­هایی که پس از حکیم اهوازی – حتی امروزه نیز- درتدوین نگارش کتب آموزشی رشته پزشکی و غیر پزشکی مورد استفاده است.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آموزش پزشکی، روش آموزشی تقسیم، علی بن عباس مجوسی اهوازی، کامل الصناعه الطبیه
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 23 Apr 2017 05:06
Last Modified: 23 Apr 2017 05:06
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5531

Actions (login required)

View Item View Item