رابطه ویژگی‌های فردی و تجارب دانشگاهی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان

محمدزاده, بفرین and مقصودی, لیلا and وکیلی, محمدمسعود and صادقی, طاهره and زارعی, فاطمه (2017) رابطه ویژگی‌های فردی و تجارب دانشگاهی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (24). pp. 92-101. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v9n24p92-fa.pdf

Download (187kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=753&s...

Abstract

زمینه و هدف: راهبردهای مطالعه و یادگیری شامل افکار و رفتارهای نهان و آشکاری است که با موفقیت در یادگیری مرتبط هستند. از طرفی، پرورش و رشد نسلی از دانشجویان که قادر به فعالیت در محیط‌هایی با ارزش‌های متنوع، تغییرات سریع فناوری و تحولات پیچیده­ی فرهنگی و اجتماعی باشد، یکی از چالش‌های منحصربه‌ فرد مسوولان دانشگاه‌ها است. این مطالعه باهدف بررسی رابطه ویژگی­های فردی و تجارب دانشگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان با دستاورد­های تحصیلی آنان انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای توصیفی -همبستگی است که نمونه­ی مطالعه 352 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سال 1394-1395 بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای برحسب جنسیت، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی انتخاب شدند ابزار پژوهش پرسشنامه‌ی استاندارد تجربیات دانشجویان دانشکده (CSEQ) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌ها: بر اساس نتایج، هر سه بعد تجارب دانشگاهی دانشجویان شامل ادراک از کیفیت تلاش، کیفیت محیط موسسه و انسجام اجتماعی به ترتیب پیش‌بینی کننده دستاوردهای تحصیلی آنان است و 415/0 از واریانس دستاوردها پیش‌بینی می‌کند. همچنین برحسب رشته و مقطع تحصیلی قدرت ابعاد تجارب دانشجویان در پیش­بینی دستاوردهای تحصیلی آنان متفاوت است. نتایج این پژوهش به‌طورکلی نشان‌دهنده­ی رضایت نسبی دانشجویان از دستاوردهای دانشگاهی است. نتیجه‌گیری: توجه به ویژگی‌های فردی و تجارب دانشگاهی دانشجویان به‌منظور تحقق دستاوردهای تحصیلی آنان در دانشگاه‌های علوم پزشکی ضروری است. لذا تاثیر پذیری افراد از محیط پیرامون علمی اعم از افراد و امکانات، بهبود این عوامل در راستای برقراری ارتباط بهتر بین دانشجویان و اساتید و کارمندان و بهبود محیط فیزیکی برای انجام کارهای گروهی و تحقیقاتی اهمیت دارد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: ویژگی‌های فردی، تجارب دانشگاهی، دستاوردهای تحصیلی، دانشگاه علوم پزشکی.
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 23 Apr 2017 05:06
Last Modified: 23 Apr 2017 05:06
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5532

Actions (login required)

View Item View Item