بررسی مهارت‌های ارتباطی بین فردی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سال 1394

وهابی, بشری and وهابی, احمد and صیادی, مهناز and روشنی, دائم (2017) بررسی مهارت‌های ارتباطی بین فردی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سال 1394. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (24). pp. 102-112. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v9n24p102-fa.pdf

Download (174kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=758&s...

Abstract

زمینه و هدف: مهارت­های ارتباطی به رفتارهایی گفته می شود که به فرد کمک می­کند تا عواطف و نیازهای خود را به درستی بیان نموده و به اهداف بین فردی دست یابد. این مطالعه با هدف تعیین میزان مهارت‌های ارتباطی بین فردی و عوامل مرتبط با آن در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام گردید. روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی بود. جامعه­ی مورد بررسی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که از بین آن­ها 720 نفر به صورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه­ای دو بخشی شامل مشخصات دموگرافیک دانشجویان مورد بررسی و 34 سووال در مورد مهارتهای ارتباطی بین فردی بود. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره­ی سطح مهارت‌های ارتباطی دانشجویان مورد مطالعه برابر با 74/9±49/102 بود. ارتباط معنی داری بین نمره­ی میانگین مهارت­های ارتباطی دانشجویان و ترم تحصیلی وجود نداشت (62/0=p). کمترین و بیشترین نمره­ی میانگین مهارت­های ارتباطی با 50/9±33/99 و 18/10±25/104 به ترتیب مربوط به رشته­های اتاق عمل و رادیوتراپی بود. نتیجه­گیری: سطح توانمندی‌های دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در زمینه­ی مهارت‌های ارتباطی بین فردی در جایگاه مطلوبی قرار ندارد. انجام پژوهش های مداخله ای به منظور ارتقای مهارت­های ارتباطی توصیه می­شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: مهارت ارتباطی بین فردی، دانشجو، دانشگاه، ایران.
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 24 Apr 2017 06:37
Last Modified: 24 Apr 2017 06:37
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5533

Actions (login required)

View Item View Item