رابطه‌ی مدیریت کلاس با اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی

خواجه دادمیر, آرزو and ناستی زایی, ناصر and پورقاز, عبدالوهاب (2016) رابطه‌ی مدیریت کلاس با اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (23). pp. 10-19. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v9n23p10-fa.pdf

Download (179kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=683&s...

Abstract

زمینه و هدف: اهمال‌کاری تحصیلی یکی از پدیده‌های شایع در بین دانشجویان است که می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله نحوه‌ی مدیریت کلاس قرار بگیرد. هدف مطالعه­ی حاضر بررسی رابطه‌ی مدیریت کلاس با اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان بود. روش بررسی: پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع رگرسیون است. جامعه­ی آماری آن شامل کلیه­ی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان در نیمه اول سال تحصیلی 95-1394 بود که به شیوه­ی نمونه‌گیری طبقه‌ای دردسترس تعداد 328 نفر از طریق دو پرسشنامه مدیریت کلاس محقق ساخته و اهمال‌کاری تحصیلی سواری مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرم افزارspss21 استفاده شد. یافته‌ها: میانگین مدیریت کلاس (346/0± 35/3)، طراحی و سازماندهی (452/0± 49/3)، رهبری (422/0± 58/3)، نظارت و کنترل (48/0± 42/3)، ارزشیابی (708/0± 92/2)، اهمال‌کاری تحصیلی (169/1± 05/2) بود. مقدار ضریب همبستگی مدیریت کلاس و مولفه‌های طراحی و سازماندهی، رهبری، نظارت و کنترل، ارزشیابی با اهمال‌کاری تحصیلی به ترتیب637/0-، 3/0-، 391/0-، 414/0-، 544/0- بود (01/0p<). بر اساس نتایج رگرسیون مولفه‌های مدیریت کلاس 5/41 درصد از اهمال‌کاری تحصیلی را تببین می‌کنند (01/0p<). نتیجه‌گیری: اساتید دانشگاه با بهبود مهارت‌های طراحی و سازماندهی، رهبری، نظارت و کنترل و ارزشیابی می‌توانند کلاس درس خود را به طور موثر و کارآمدی مدیریت کنند که پیامد آن کاهش میزان اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان خواهد بود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: مدیریت کلاس، طراحی و سازماندهی، رهبری، نظارت و کنترل، ارزشیابی، اهمال‌کاری تحصیلی.
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 24 Apr 2017 06:37
Last Modified: 24 Apr 2017 06:37
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5535

Actions (login required)

View Item View Item