بررسی عوامل موثر بر انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس تئوری انگیزشی دو عاملی هرزبرگ در سال 1394

زیار, سمیه and ممتازمنش, نادر and احمدی, سلیمان and ابدی, علیرضا and احمدی, فرزانه (2016) بررسی عوامل موثر بر انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس تئوری انگیزشی دو عاملی هرزبرگ در سال 1394. فصانامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (23). pp. 20-30. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v9n23p20-fa.pdf

Download (476kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=746&s...

Abstract

زمینه و هدف: مهم­ترین عامل موثر برموفقیت درهرسازمانی،نیروی انسانی­آن سازمان می­باشد.نیروی انسانی­که با قوه­ی خلاقیت، ابتکار،ایمان وتعهد خود،تاثیر به­سزایی­درعملکرد سازمان دارد.اعضای هیات علمی دانشگاه­ها از ارکان اصلی نیروی انسانی بوده و با تاثیر برپیشرفت جایگاه علمی دانشگاه­ها سبب پیشرفت درجوامع می­گردند.دراین راستا،توجه به عوامل انگیزش شغلی اعضای هیات­علمی دانشگاه­ها به بهره وری­هرچه بیشتر دانشگاه­ها کمک بسیاری می­کند. تعیین­عوامل موثر برانگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی براساس تئوری انگیزشی­دوعاملی­هرزبرگ هدف این مطالعه بود. روش بررسی: دریک مطالعه­ی مقطعی­توصیفی به بررسی عوامل موثر بر انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه­علوم­پزشکی­شهیدبهشتی­با نمونه­ای برابر137نفر از اعضای هیات­علمی دانشگاه،( 10درصد از جامعه­ی آماری)به طورتصادفی ومتناسب با حجم وجنسیت اعضا در12دانشکده­ی دانشگاه پرداخته شد.ابزارمورد استفاده پرسشنامه­ای حاوی40عامل­در11حیطه از عوامل موثربیرونی و موثر­درونی انگیزش شغلی مبتنی بر نظریه دو عاملی هرزبرگ بود.پایایی و روایی آن در بسیاری از مطالعات محاسبه شده است. همچنین پایایی در مطالعه­ی مقدماتی با ضریب آلفای کرونباخ 86%،مجددا مورد تایید قرار گرفت.داده ها پس­از جمع آوری با استفاده ازضرب همبستگی گاما وآزمون کی­دو وتحلیل رگرسیون لجستیک با نرم افزاراس پی اس16مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته­ها: عوامل موثردرونی اهمیت بیشتری نسبت به عوامل­موثر بیرونی داشتند.درافراد جوان تر اهمیت عوامل­موثردرونی نسبت بالاتری داشت.عوامل­موثربیرونی درافراد مسن تر از اهمیت بالاتری برخوردار بود.سه حیطه­ی ماهیت ­کار،پیشرفت ­و توسعه­ی شغلی و موقعیت ­شغلی نیز بالاترین اهمیت را­دربین حیطه­های عوامل موثر درونی دارا بودند.دو حیطه­ی امنیت شغلی وارتباط با دیگران بالاترین اهمیت­را در بین حیطه­های عوامل­موثربیرونی داشتند.اهمیت دو حیطه­ی ارزش های اخلاقی- اعتقادی وعدالت که از حیطه­های تئوری­دوعاملی­انگیزش­شغلی هرزبرگ نبوده است ولی از نتایج بدست آمده ازآخرین سوال پرسش نامه وجود این دوعامل با اهمیت بود. نتیجه­ گیری:فراهم­نمودن محیط کاری مناسب با توجه به مرتبه­ی علمی اعضای هیات­علمی توام با امنیت شغلی­واحترام به ارزش های اخلاقی،رفع موانع و مشکلات استخدامی،بهبود ماهیت­کاربا توجه به سن­وسابقه­ی کارآموزشی افراد و ارایه­ی حقوق و دستمزد برمبنای توانایی­وعملکرد،عدالت،قدردانی شایسته،ارتباطات مناسب،تنظیم آیین نامه های ارتقای شغلی مناسب موجبات انگیزش شغلی اعضای هیات علمی بوده که سبب می­گردد احساس تعهد بیشتری نسبت به انجام وظایف محوله داشته باشند ورضایت بخشی ازکاراحساس کنند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: واژه های کلیدی : انگیزش، عضو هیئت علمی، عوامل مؤثر بیرونی، عوامل مؤثر درونی، تئوری دو عاملی هرزبرگ
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 24 Apr 2017 07:31
Last Modified: 24 Apr 2017 07:31
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5536

Actions (login required)

View Item View Item