زیار, سمیه and ممتازمنش, نادر and احمدی, سلیمان and ابدی, علیرضا and احمدی, فرزانه (2016) بررسی عوامل موثر بر انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس تئوری انگیزشی دو عاملی هرزبرگ در سال 1394. فصانامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (23). pp. 20-30. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v9n23p20-fa.pdf Download (476kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: مهمترین عامل موثر برموفقیت درهرسازمانی،نیروی انسانیآن سازمان میباشد.نیروی انسانیکه با قوهی خلاقیت، ابتکار،ایمان وتعهد خود،تاثیر بهسزاییدرعملکرد سازمان دارد.اعضای هیات علمی دانشگاهها از ارکان اصلی نیروی انسانی بوده و با تاثیر برپیشرفت جایگاه علمی دانشگاهها سبب پیشرفت درجوامع میگردند.دراین راستا،توجه به عوامل انگیزش شغلی اعضای هیاتعلمی دانشگاهها به بهره وریهرچه بیشتر دانشگاهها کمک بسیاری میکند. تعیینعوامل موثر برانگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی براساس تئوری انگیزشیدوعاملیهرزبرگ هدف این مطالعه بود. روش بررسی: دریک مطالعهی مقطعیتوصیفی به بررسی عوامل موثر بر انگیزش شغلی اعضای هیات علمی دانشگاهعلومپزشکیشهیدبهشتیبا نمونهای برابر137نفر از اعضای هیاتعلمی دانشگاه،( 10درصد از جامعهی آماری)به طورتصادفی ومتناسب با حجم وجنسیت اعضا در12دانشکدهی دانشگاه پرداخته شد.ابزارمورد استفاده پرسشنامهای حاوی40عاملدر11حیطه از عوامل موثربیرونی و موثردرونی انگیزش شغلی مبتنی بر نظریه دو عاملی هرزبرگ بود.پایایی و روایی آن در بسیاری از مطالعات محاسبه شده است. همچنین پایایی در مطالعهی مقدماتی با ضریب آلفای کرونباخ 86%،مجددا مورد تایید قرار گرفت.داده ها پساز جمع آوری با استفاده ازضرب همبستگی گاما وآزمون کیدو وتحلیل رگرسیون لجستیک با نرم افزاراس پی اس16مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: عوامل موثردرونی اهمیت بیشتری نسبت به عواملموثر بیرونی داشتند.درافراد جوان تر اهمیت عواملموثردرونی نسبت بالاتری داشت.عواملموثربیرونی درافراد مسن تر از اهمیت بالاتری برخوردار بود.سه حیطهی ماهیت کار،پیشرفت و توسعهی شغلی و موقعیت شغلی نیز بالاترین اهمیت رادربین حیطههای عوامل موثر درونی دارا بودند.دو حیطهی امنیت شغلی وارتباط با دیگران بالاترین اهمیترا در بین حیطههای عواملموثربیرونی داشتند.اهمیت دو حیطهی ارزش های اخلاقی- اعتقادی وعدالت که از حیطههای تئوریدوعاملیانگیزششغلی هرزبرگ نبوده است ولی از نتایج بدست آمده ازآخرین سوال پرسش نامه وجود این دوعامل با اهمیت بود. نتیجه گیری:فراهمنمودن محیط کاری مناسب با توجه به مرتبهی علمی اعضای هیاتعلمی توام با امنیت شغلیواحترام به ارزش های اخلاقی،رفع موانع و مشکلات استخدامی،بهبود ماهیتکاربا توجه به سنوسابقهی کارآموزشی افراد و ارایهی حقوق و دستمزد برمبنای تواناییوعملکرد،عدالت،قدردانی شایسته،ارتباطات مناسب،تنظیم آیین نامه های ارتقای شغلی مناسب موجبات انگیزش شغلی اعضای هیات علمی بوده که سبب میگردد احساس تعهد بیشتری نسبت به انجام وظایف محوله داشته باشند ورضایت بخشی ازکاراحساس کنند.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | واژه های کلیدی : انگیزش، عضو هیئت علمی، عوامل مؤثر بیرونی، عوامل مؤثر درونی، تئوری دو عاملی هرزبرگ |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 24 Apr 2017 07:31 |
Last Modified: | 24 Apr 2017 07:31 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5536 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |