صفری, يحيی and مسکینی, حبیبه and نصرتی, اکبر and صفری, شهلا and صفری, مریم (2016) ارتقای سطح مهارتهای حل مساله با استفاده از آموزش مبتنی بر پردازش فراشناخت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در نیمسال دوم 93-92. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (23). pp. 42-50. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v9n23p42-fa.pdf Download (159kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: یادگیری مستلزم استفاده از فرآیندهای فراشناختی است، و فراشناخت هم با مهارتهای حل مساله ارتباط دارد. مطالعهی حاضر با هدف ارتقای سطح مهارتهای حل مساله دانشجویان با استفاده از آموزش مبتنی بر پردازش فراشناخت انجام شد. روش بررسی: برای یک مطالعه شبه آزمایشی، تعداد40 نفر (20نفر گروه مداخله و 20 نفر گروه کنترل) به روش نمونه گیری در دسترس، به عنوان نمونهی آماری انتخاب، و سپس به طور تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. برای گروه مداخله، مهارت های حل مساله به روش آموزشی مبتنی بر فراشناخت، و برای گروه کنترل به روش متداول، اجرا شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مهارت حل مساله هیپنر (1988) استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها با آزمونt و تحلیل واریانس و با استفاده از نرم افزار SPSS V. 18، انجام شد. یافته ها: میانگن کل نمرات مهارت های حل مساله دانشجویان گروه آزمایش (90/151) در پس آزمون از میانگین گروه گواه (65 /101) بیشتر بود(0001/0P<). این تفاوت برای مهارت های حل مساله و مولفه های آن( اعتماد به حل مساله، سبک گرایش- اجتناب از فعالیت های حل مساله و کنترل شخصی رفتار و هیجانات خود حین حل مساله) معنا دار گردید (0001/0 P<). تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات دانشجویان از نظر جنسیت و نوع رشتهی تحصیلی یافت نشد. نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مثبت آموزش مبتنی بر پردازش فراشناختی بر عملکرد حل مساله دانشجویان، آموزش این راهبرد ها به دانشجویان توصیه می گردد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | فراشناخت، مهارت حل مساله، آموزش فرا شناخت، دانشجویان علوم پزشکی |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 26 Apr 2017 04:06 |
Last Modified: | 26 Apr 2017 04:06 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5538 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |