مقایسه‌ی میزان توجه به گام های تلفیق برنامه درسی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه تبریز

محمودی, فیروز and چراغی, زینب (2016) مقایسه‌ی میزان توجه به گام های تلفیق برنامه درسی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه تبریز. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (23). pp. 64-73. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v9n23p64-fa.pdf

Download (165kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=739&s...

Abstract

زمینه و هدف: گسترش سریع دانش و اطلاعات، گسیختگی و پراکندگی بخش­های گوناگون برنامه­درسی سنتی، ارتباط کمتر آن با جهان واقعی یادگیرندگان موجب توجه هر چه بیشتر به مقوله تلفیق برنامه­های ­درسی شده است. هدف این پژوهش مقایسه دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با دانشگاه تبریز در گام­های تلفیق بود. روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه­ی آماری در این پژوهش کلیه­ی اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه تبریز به تعداد 650 نفر و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 324 نفر بود. براساس جدول مورگان، 242 نفر از اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه تبریز و 177 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده علوم پزشکی تبریز به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه­ی محقق‌ساخته گردآوری شد. داده‌های به دست آمده از طریق نرم افزار SPSS 22و با استفاده از شاخص­های پراکندگی و آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین نظرات اعضای هیات علمی دانشـگاه علـوم پزشکی تبریز و دانشگاه تبریز در گام­های آگاهی، هماهنگ­سازی، لانه­ای، چندرشته­ای و بین رشته­ای تفاوت معنادار وجود دارد. میانگین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز در گام­های ذکر شده بیشتر بود. اما در گام های جداسازی، هماهنگ‌سازی زمانی، به اشتراک‌گذاری، همبستگی، مکمل، فرارشته ای بین دو گروه تفاوت معنی­داری وجود نداشت. نتیجه­گیری: نتایج نشان داد اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز به گام­های آگاهی، هماهنگ­سازی، لانه­ای، چندرشته­ای، و بین­رشته­ای توجه بیشتری دارند. بنابراین در برنامه­های درسی رشته­های پزشکی میزان توجه به تلفیق بیشتر است، که این امر می­تواند ناشی از ماهیت دروس رشته­ی علوم پزشکی باشد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: برنامه‌ی درسی، تلفیق در برنامه‌های‌درسی، نردبان تلفیق هاردن، تلفیق در آموزش پزشکی
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 26 Apr 2017 04:07
Last Modified: 26 Apr 2017 04:07
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5540

Actions (login required)

View Item View Item