محمودی, فیروز and چراغی, زینب (2016) مقایسهی میزان توجه به گام های تلفیق برنامه درسی در بین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه تبریز. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (23). pp. 64-73. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v9n23p64-fa.pdf Download (165kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: گسترش سریع دانش و اطلاعات، گسیختگی و پراکندگی بخشهای گوناگون برنامهدرسی سنتی، ارتباط کمتر آن با جهان واقعی یادگیرندگان موجب توجه هر چه بیشتر به مقوله تلفیق برنامههای درسی شده است. هدف این پژوهش مقایسه دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با دانشگاه تبریز در گامهای تلفیق بود. روش بررسی: روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعهی آماری در این پژوهش کلیهی اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه تبریز به تعداد 650 نفر و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به تعداد 324 نفر بود. براساس جدول مورگان، 242 نفر از اعضای هیات علمی شاغل در دانشگاه تبریز و 177 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده علوم پزشکی تبریز به روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی محققساخته گردآوری شد. دادههای به دست آمده از طریق نرم افزار SPSS 22و با استفاده از شاخصهای پراکندگی و آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که بین نظرات اعضای هیات علمی دانشـگاه علـوم پزشکی تبریز و دانشگاه تبریز در گامهای آگاهی، هماهنگسازی، لانهای، چندرشتهای و بین رشتهای تفاوت معنادار وجود دارد. میانگین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی نسبت به اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز در گامهای ذکر شده بیشتر بود. اما در گام های جداسازی، هماهنگسازی زمانی، به اشتراکگذاری، همبستگی، مکمل، فرارشته ای بین دو گروه تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتیجهگیری: نتایج نشان داد اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز به گامهای آگاهی، هماهنگسازی، لانهای، چندرشتهای، و بینرشتهای توجه بیشتری دارند. بنابراین در برنامههای درسی رشتههای پزشکی میزان توجه به تلفیق بیشتر است، که این امر میتواند ناشی از ماهیت دروس رشتهی علوم پزشکی باشد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | برنامهی درسی، تلفیق در برنامههایدرسی، نردبان تلفیق هاردن، تلفیق در آموزش پزشکی |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 26 Apr 2017 04:07 |
Last Modified: | 26 Apr 2017 04:07 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5540 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |