نادری فر, مهین and قلجایی, فرشته and جلال الدینی, عالیه and رضائی, نسرین and سالار, علیرضا (2016) چالش های آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی: مروری بر متون. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زاهدان, 9 (23). pp. 102-111. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v9n23p102-fa.pdf Download (280kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: گسترش دانش و اطلاعات مفهوم آموزش را معنایی تازه بخشیده است. از مهمترین دلایل برای استفاده از آموزش الکترونیکی در نظام آموزش پزشکی این است که یادگیری را برعهده یادگیرنده میگذارد. این روش برنامه های آموزش انفرادی را تسهیل می کنند. در این مقاله سعی شده است در مورد چالش ها و راه حلهای توسعهی یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی بحث شود. روش بررسی: پژوهش حاضر به صورت مروری بر متون و با استفاده از شبکه جهان گستر انجام شده است. از بانک های اطلاعاتی Medline ,Ovid ,ProQuest, PubMed و از کلید واژه های "آموزش الکترونیکی، چالشهای آموزشی و آموزش علوم پزشکی" به زبانهای فارسی و انگلیسی استفاده شد. از تعداد 80 مقاله یافت شده، 30 مقاله که مربوط به موضوع مورد نظر بود انتخاب شدند. یافته ها: تحقیقات نشان می دهند که آموزش الکترونیکی در کنار مزایا و کاربردهای وسیعی که دارد؛ چالش هایی از جمله عدم اجرای آن از سوی اساتید به دلیل بی اطلاعی از کارکرد آن،کم رنگ شدن نقش معلم، نداشتن تخصص استفاده از آن، ترس از استفاده از آن، اعتقادات فرهنگی خاص و وجود منابع ناکافی را می توان ذکر کرد. نتیجه گیری: لازمه موفقیت در اجرای آموزش الکترونیکی در علوم پزشکی برقراری زیر ساختها و استاندارد است. با توجه به اینکه دانشگاههای علوم پزشکی کشور در مقایسه با دانشگاههای دیگر جهان تجربهی کمتری دارند. پیشنهاد میگردد با استفاده از تجارب کشورهای سرآمد مناسب ترین روش آموزش الکترونیکی انتخاب شود. همچنین تشکیل کارگاه هایی در این زمینه کمک خواهد نمود.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | آموزش الکترونیکی، چالشهای آموزشی، آموزش علوم پزشکی |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 02 May 2017 05:06 |
Last Modified: | 02 May 2017 05:06 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5545 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |