بررسی تاثیر به کارگیری پورت فولیو بر رضایتمندی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری درکارآموزی روان

واقعی, سعید and سالارحاجی, اعظم and کریمی مونقی, حسین and سعادت جو, سید علیرضا and بانژاد, آزاده (2016) بررسی تاثیر به کارگیری پورت فولیو بر رضایتمندی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری درکارآموزی روان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (23). pp. 112-121. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v9n23p112-fa.pdf

Download (170kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=708&s...

Abstract

زمینه و هدف: باتوجه به غیرقابل پیش بینی بودن وقایع در محیط روانپزشکی و جایگزین شدن تجارب معمول بالینی با تکالیفی از جمله ارتباط درمانی با مددجویان، به کارگیری روش­های نوین سنجش در این محیط ها بدون در نظر گرفتن میزان پذیرش و رضایتمندی دانشجویان امکان پذیر نخواهد بود. تعیین تاثیر به کارگیری پورت فولیو بر میزان رضایتمندی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری در کارآموزی روان هدف این مطالعه بود. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، 60 نفر از دانشجویان ترم چهار پرستاری که در حال گذراندن کارآموزی روان در بیمارستان روانپزشکی ابن سینای مشهد (تابستان 1394) بودند؛ به طور غیرتصادفی در دو گروه پورت فولیو (ارزشیابی پورت فولیو) و اهداف آموزشی (روش معمول ارزشیابی) مورد مطالعه قرار گرفتند. قبل از مداخله، اهداف آموزشی برای دو گروه یکسان سازی شده بود. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه رضایتمندی دانشجویان و آزمون کتبی – عملکردی (پیشرفت تحصیلی) بود؛ که در پایان کارآموزی اجرا شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 5/11 و آزمون های آماری تی- مستقل، دقیق فیشر و مجذور کای انجام شد. یافته ها: 6/51% درصد (31 نفر)دانشجویان مورد مطالعه مذکر و 3/48% درصد (29 نفر) آنها مؤنث بودند. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که از نظر میانگین نمره رضایتمندی دانشجویان، بین گروه پورت فولیو (5/2 ± 3/34) و اهداف آموزشی(2/4 ± 5/30) تفاوت آماری معنادار وجود داشت(001/0>p)؛ همچنین از نظرمیانگین نمره­ی پیشرفت تحصیلی بین گروه پورت فولیو (7/14±8/61) و اهداف آموزشی (2/14±0/53) نیز، تفاوت آماری معناداری وجود داشت (02/0p= ). نتیجه گیری : به کارگیری پورت فولیو در آموزش می تواند موجب افزایش رضایتمندی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری در کارآموزی روان شود. لذا، توصیه می شود که مربیان پرستاری از آن جهت سنجش بالینی دانشجویان استفاده نمایند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: پورت فولیو، ارزشیابی بالینی، رضایتمندی، دانشجوی پرستاری، کارآموزی بالینی
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 02 May 2017 05:38
Last Modified: 02 May 2017 05:38
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5546

Actions (login required)

View Item View Item