اثر آموزش بر آگاهی و نگرش دانشجویان مامایی در انتقال خبر بد به بیمار

باغداری, نسرین and ترکمن نژاد سبزواری, مرضیه and کریمی مونقی, حسین and راد, مصطفی and امیری, مهدی (2016) اثر آموزش بر آگاهی و نگرش دانشجویان مامایی در انتقال خبر بد به بیمار. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (22). pp. 12-20. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v9n22p12-fa.pdf

Download (155kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=623&s...

Abstract

مقدمه: انتقال خبر بد، برای بیمار و پرسنل درمانی بسیار استرس زا می باشد. روش صحیح و کاربردی آموزش انتقال خبر بد از دغدغه های آموزش پزشکی می باشد. لذا این مطالعه با هدف مقایسه­ی اثر آموزش بر مبنای استراتژی اسپایکس(SPIKES) با دو رویکرد ایفای نقش و مولتی­مدیا بر آگاهی و نگرش دانشجویان مامایی، در انتقال خبر بد به بیمار انجام شد. روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی سه گروهه بر روی 90 دانشجوی مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. دانشجویان به صورت تصادفی انتخاب شده و با دو رویکرد متفاوت مولتی مدیا و ایفای­نقش آموزش دیدند. گروه کنترل بدون مداخله­ی آموزشی بود. قبل و دو هفته بعد از آموزش، آزمون آگاهی و نگرش به صورت کتبی به عمل آمد. یافته ها: مقایسه­ی میانگین نمرات آگاهی و نگرش بعد از مداخله در سه گروه، اختلاف معنی داری را بین گروه های ایفای نقش و مولتی مدیا با گروه کنترل نشان داد (05/0>P). علاوه بر این میانگین نمره نگرش بعد از مداخله در گروه مولتی مدیا بالاتر از گروه ایفای نقش بوده و از تفاوت آماری معنا داری برخوردار بود (0.045=P). نتیجه گیری: آموزش با استفاده از مولتی مدیا به صورت غیرحضوری و ایفای نقش می تواند آگاهی دانشجویان را در زمینه انتقال خبر بد، به یک میزان افزایش دهد؛ در حالی­که نگرش دانشجویان با رویکرد مولتی مدیا بیشتر از آموزش با استفاده از ایفای نقش تغییر می­نماید.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: انتقال خبر بد، رویکرد ایفای نقش، رویکرد مولتی مدیا، آموزش، مامایی
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 06 May 2017 06:16
Last Modified: 06 May 2017 06:16
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5549

Actions (login required)

View Item View Item