زارع, محمد and سالاری, مصطفی and ساریخانی, راحله (2016) تاثیر رعایت راهبردهای آموزشی نظریهی بارشناختی بر میزان بارشناختی بیرونی و یادگیری در درس فیزیولوژی. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (22). pp. 44-52. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v9n22p44-fa.pdf Download (181kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: توجه به راهبردهای آموزشی نظریه بارشناختی، میتواند موجب اثربخشی فرآیند یاددهی-یادگیری گردد. لذا هدف از این پژوهش بررسی رعایت راهبردهای آموزشی نظریه بارشناختی بر میزان بارشناختی بیرونی و یادگیری در درس فیزیولوژی بود. مواد و روشها: در این پژوهش از طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علومپزشکی کرمانشاه که درس فیزیولوژی را در نمیسال دوم سال تحصیلی 94-93 به عنوان درس انتخابی خود داشتند، تشکیل میدادند. نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس به تعداد 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش گماشته شدند (دو گروه 20 نفره). ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه سنجش بارشناختی بیرونی و آزمون یادگیری (پیشآزمون با پایایی 87/0 و پسآزمون 89/0 و با تأیید روایی صوری توسط اساتید به عنوان متخصص موضوع) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری تیمستقل و نرم افزار spss نسخه 18 استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از کاهش میزان بارشناختی بیرونی (23/10:t , 001/0 p >) و افزایش میزان یادگیری ( 32/4t= , 001/0) در دانشجویان گروه آزمایش در درس فیزیولوژی، نسبت به گروه کنترل بود. نتیجهگیری: با توجه به تأثیر استفاده از راهبردهای آموزشی نظریه بارشناختی بر میزان بارشناختیبیرونی و افزایش میزان یادگیری، استفاده از این راهبردها میتواند یادگیری اثربخش را برای یادگیرندگان ایجاد نماید. بنابراین به مجریان آموزش توصیه میشود که این راهبردها را در آموزش خود مورد توجه قرار دهند و رهنمودهای آن را بکارگیرند.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | نظریهی بارشناختی، بارشناختیبیرونی، یادگیری، درسفیزیولوژی |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 06 May 2017 06:36 |
Last Modified: | 06 May 2017 06:36 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5553 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |