کاربرد کارت امتیازی متوازن (BSC) و روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در ارزیابی عملکرد گروه‌های علمی : یک مطالعه‌ی موردی در دانشکده‌ی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

شغلی, علیرضا and روشناس, خدیجه (2016) کاربرد کارت امتیازی متوازن (BSC) و روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) در ارزیابی عملکرد گروه‌های علمی : یک مطالعه‌ی موردی در دانشکده‌ی داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (22). pp. 53-63. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v9n22p53-fa.pdf

Download (151kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=644&s...

Abstract

سنجش و ارزشیابی کیفیت آموزش و عملکرد گروه های علمی در دانشگاه به دلیل وظایف خطیر آن از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مدل های مشهور برای ارزیابی عملکرد در سطح سازمان و زیر مجموعه های آن مدل کارت امتیازی متوزن میباشد. این پژوهش با هدف توسعه مدلی در قالب کارت امتیازی متوازن و روش تحلیل سلسله مراتبی بمنظور ارزیابی عملکرد گروههای آموزشی دانشکده داروسازی زنجان انجام پذیرفت روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، پیمایشی تعداد 24 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده داروسازی زنجان در قالب شش گروه آموزشی و 100 دانشجوی رشته داروسازی در مقاطع مختلف تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه و مصاحبه نیم ساختار یافته بود. داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزار Excel و نرم افزارExpert Choice نسخه 11 تعیین وزن و با SPSS . نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها: با توجه به نتایج در محیط آموزشی، ابعاد رشد و یادگیری با امتیاز وزنی (377/0) و مشتری (345/0) بیشترین امتیاز و فرایند های داخلی(158/0) و بعد مالی(121/0) در رتبه های بعدی قرار گرفتند. در ارتباط با رتبه بندی گروه های آموزشی گروه فارماسیوتیکس و کنترل غذا و دارو بالاترین نمره عملکرد را در ابعاد رشد و یادگیری، فرایندهای داخلی و مشتری کسب کردند. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش می تواندعلاوه بر ارائه و توسعه ترکیبی مناسب از دو تکنیک BSC و AHP برای ایجاد تصویری از بکارگیری مناظر چهارگانه کارت امتیازی متوازن در محیط های آموزشی ، در برنامه ریزی و بهبود عملکرد سیستم های آموزشی مشابه از طریق ارتقای کیفیت ارزیابی عملکرد و رتبه بندی آموزشی به کار برده شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: ارزیابی عملکرد گروههای آموزشی داروسازی
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 07 May 2017 04:11
Last Modified: 07 May 2017 04:11
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5554

Actions (login required)

View Item View Item