شناسایی عوامل موثر در برقراری ارتباط دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

قاضی میرسعید, سید جواد and مرادی جو, محمد and طاهری, ابوالفضل and یوسفیان زاده, امید (2016) شناسایی عوامل موثر در برقراری ارتباط دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (22). pp. 95-102. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v9n22p95-fa.pdf

Download (148kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=493&s...

Abstract

زمینه و هدف: آموزش موثر جدا از مهارتهای علمی لازم، مستلزم استفاده صحیح از روشهای ارتباطی موثر در محیط‌های آموزشی است این امر ممکن نیست مگر با شناخت کامل عوامل موثر در برقراری ارتباط. از همین رو این مطالعه با هدف شناسایی عوامل موثر در برقراری ارتباط میان دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی تعداد 52 تن از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طی سال تحصیلی 90-91 مورد پژوهش قرار گرفتند. داده‌های مورد نیاز توسط پرسشنامه‌ای که اعتبار محتوایی آن توسط 15 تن از اعضای هیأت علمی خبره و صاحب نظر در زمینه آموزش پزشکی و پایایی آن با روش آزمون قبل و بعد 70/0 و پایایی بین سوالات با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 89/0=α بررسی و تایید شده بود در سه حیطه فردی، حرفه‌ای و علمی که دارای 28 گویه بود جمع آوری گردید. سپس داده‌های بدست آمده توسط نرم افزار SPSS ویرایش 18، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و با استفاده از روشهای آمار توصیفی در قالب توزیع فراوانی، جدول، تعیین درصد و آزمون مجذور کای ارائه گردید. یافته ها: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد 44 تن از دانشجویان احترام به دانشجو(3/86%)، 40 تن به روز بودن استاد(4/78%)، 39 تن فن بیان و تدریس توأم با علاقه(71%) و در نهایت 38 تن رازداری(71%) را در زمره مهمترین عوامل موثر در برقراری ارتباط بین دانشجو واستاد می‌دانند. نتیجه گیری: براساس نتایج حاصل از این مطالعه می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد که عوامل فردی نظیر فن بیان و تدریس توام با علاقه، و عوامل اخلاقی همچون احترام به دانشجو و رازداری در مقایسه با سایر عوامل از قبیل عوامل حرفه‌ای و علمی تاثیر بیشتری در برقراری ارتباط موثر بین دانشجو و استاد دارد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: ارتباط، دیدگاه دانشجویان، دانشکده پیراپزشکی
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 07 May 2017 04:44
Last Modified: 07 May 2017 04:44
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5558

Actions (login required)

View Item View Item