رجائی آذرخوارانی, عباس and رجائی پور, سعید and هویدا, رضا (2016) بررسی میزان رفتار تسهیم دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه های منتخب اصفهان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 9 (21). pp. 37-46. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v9n21p37-fa.pdf Download (193kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف : امروزه مراکز آموزش عالی خصوصاً دانشگاه ها از مهمترین سازمان های دانش محور محسوب می شوند ، به طوریکه ارتقاء رفتار تسهیم دانش در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه موجب افزودن ذخیره دانشی در داخل حافظه سازمانی می گردد . لذا ، پژوهش حاضر با هدف کلی بررسی میزان رفتار تسهیم دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه های منتخب اصفهان انجام شده است . روش بررسی : روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود . جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه های اصفهان ، علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان جمعاً به تعداد 1472 نفر می باشد . که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب با حجم ، تعداد 177 نفر انتخاب شدند . ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه تسهیم دانش با 10 سؤال با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود . روایی پرسشنامه به صورت محتوایی ، صوری و سازه مورد تأیید قرار گرفت و ضرایب پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه گردید . داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری 16 SPSS و 18 Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها : نتایج نشان داد تفاوت معنادار و مثبتی بین میانگین رفتار تسهیم دانش اعضای هیئت علمی دانشگاه های منتخب اصفهان بر حسب جنس ، مرتبه علمی ، سنوات خدمت و دانشگاه محل خدمت وجود دارد . نتیجه گیری : با استقرار فرهنگ تسهیم دانش در دانشگاه می توان رفتار تسهیم دانش را بین اساتید ، دانشجویان و هم چنین بین اعضای هیئت علمی ارتقاء داد .
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | تار تسهیم دانش، اعضای هیئت علمی، دانشگاه |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 09 May 2017 08:59 |
Last Modified: | 09 May 2017 08:59 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5565 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |