ارزیابی کیفی و کمی سوالات آزمون ارتقاء دستیاری سال های 91 و 92 دانشگاه علوم پزشکی قزوین

درخشان, فریبا and غلامی, عباس and احمدی, سلیمان (2016) ارزیابی کیفی و کمی سوالات آزمون ارتقاء دستیاری سال های 91 و 92 دانشگاه علوم پزشکی قزوین. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 8 (20). pp. 29-38. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v8n20p29-fa.pdf

Download (186kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=465&s...

Abstract

سابقه و هدف: طراحی دقیق سؤالات آزمون ارتقا مبتنی با اصول استاندارد از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از این مطالعه ارزیابی کیفی و کمی سوالات آزمون ارتقاء دستیاری سال های 91 و 92 دانشگاه علوم پزشکی قزوین و بررسی ارتباط بین سطوح تاکسونومی با شاخص های کمی سؤالات آزمون ارتقا دستیاری است. روش‌ - کار: کلیه سؤالات آزمون ارتقا دستیاری در 7 رشته تخصصی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال‌های 91 و 92 مورد مطالعه قرار گرفت. تاکسونومی سؤالات در سه سطح دانش، درک و کاربرد تعیین گردید. قدرت افتراق در چهار گروه خوب، متوسط، ضعیف و منفی بررسی شد. درجه دشواری در 5 سطح ساده، متوسط، دشوار، خیلی دشوار و فوق العاده دشوار تقسیم بندی گردید. اطلاعات وارد نرم‌افزار SPSS v.19 شد.جهت بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون کای زوجی و ANOVA استفاده شد. یافته ها: از مجموع 2100 سؤال، 38درصد تاکسونومی یادآوری، 1/24درصد در سطح درک و 9/37درصد در سطح کاربرد بود. قدرت افتراق 9/24 درصد سؤالات منفی، 1/34 درصد ضعیف، 5/22 درصد متوسط و 5/18درصد خوب بود. ازنظر درجه دشواری، ۱/۲۲درصد سؤالات ساده، ۶/۲۲درصد متوسط، ۵/۲۴درصد دشوار، ۵/۱۷درصد خیلی دشوار و ۲/۱۳درصد فوق‌العاده دشوار بود. ارتباط معناداری بین تاکسونومی و قدرت افتراق بدست آمد، سوالات با تاکسونومی یادآوری قدرت افتراق کمتر و در سوالات با تاکسونومی درک و کاربرد قدرت افتراق بالاتر بود(001/0>p). نتیجه گیری: افزایش سطح تاکسونومی سؤالات می‌تواند باعث بهبود قدرت افتراق سؤالات آزمون گردد. با توجه به این‌که سؤالات طراحی‌شده با تاکسونومی دو و سه کمتر از حد استاندارد بود(سطح استاندارد در آزمون‌های,post graduate 80 درصد می‌باشد) پیشنهاد می‌گردد اساتید در آزمون ارتقا، تعداد سوالات بیشتری با تاکسونومی بالاتر طرح نمایند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: تاکسونومی، ضریب تمایز، ضریب دشواری، آزمون ارتقا، دستیار
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 14 May 2017 04:44
Last Modified: 14 May 2017 04:44
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5578

Actions (login required)

View Item View Item