ادراک دستیاران دوره فوق تخصصی طب نوزادان از آموزش مراقبت تکاملی: یک مطالعه کیفی

سلیمانی, فرین and نیری, فاطمه سادات and محمدی شاهبلاغی, فرحناز and شریعت, مامک and دلیلی, حسین (2016) ادراک دستیاران دوره فوق تخصصی طب نوزادان از آموزش مراقبت تکاملی: یک مطالعه کیفی. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 8 (20). pp. 59-70. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v8n20p59-fa.pdf

Download (162kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=527&s...

Abstract

زمینه و هدف : در نظام های آموزشی پیشرفته دنیا، اهداف و فعالیت ها به طور مدام مورد بازنگری قرار می گیرد تا موجب ارتقای صلاحیت دانشجویان جهت ارائه مراقبت در جهان واقعی شود. هدف از این مطالعه تبیین و ادراک دستیاران در خصوص مراقبت تکاملی در دوره آموزشی فوق تخصصی طب نوزادی بر اساس تجارب آنها طی دوره آموزشی ، انجام شد. روش بررسی : این مطالعه کیفی با مشارکت 10 نفر از دستیاران سال آخر دوره فوق تخصصی طب نوزادی، در مراکز آموزشی شهر تهران با انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته صورت گرفت. پس از کسب رضایت نامه، داده ها جمع آوری، ضبط، دست نویس و به روش تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای اعتبار نتایج از مشاهدات مستمر در عرصه، و بازنگری متعدد فرایند تحلیل توسط تیم تحقیق استفاده شد. یافته ها: مضامین اصلی پژوهش شامل شایستگی ورود به دوره، محدودیت های ساختاری و کارکردی، چالش های برنامه آموزشی، و نبود ساختار و فرایند مراقبت تکاملی در نظام سلامت است. نتیجه گیری: بازنگری برنامه درسی طب نوزادی در زمینه مراقبت های تکاملی، همراه با آموزشهای یکپارچه و جامع مهارتهای بالینی در دوران تحصیل، به عنوان راهکار های مناسب پیشنهاد می گردد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آموزش پزشکی، مراقبت تکاملی، طب نوزادی، تحلیل محتوا، مطالعه کیفی
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 15 May 2017 06:23
Last Modified: 15 May 2017 06:23
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5581

Actions (login required)

View Item View Item