دیدگاه فارغ التحصیلان رشته پرستاری مراقبت های ویژه از صلاحیت بالینی: یک تحلیل محتوا

مسعودی, رضا and اعتمادی فر, شهرام (2016) دیدگاه فارغ التحصیلان رشته پرستاری مراقبت های ویژه از صلاحیت بالینی: یک تحلیل محتوا. فصلنامهتوسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 8 (20). pp. 106-114. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v8n20p106-fa.pdf

Download (172kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=413&s...

Abstract

مقدمه و هدف: آموزش بالینی یکی از روش هایی است که پرستاران از طریق آن به کسب صلاحیت بالینی نائل می شوند. نقش صلاحیت در آموزش رشد چشمگیری داشته است و خلأ موجود بین آموزش و بالین را مشخص می کند. با توجه به اینکه در ایران مطالعه ای با رویکرد کیفی در مورد دیدگاه پرستاران فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مراقبت های ویژه پرستاری در مورد صلاحیت کسب شده در این دوره انجام نشده است، این مطالعه با هدف بررسی درک فارغ التحصیلان این رشته نوپا در ایران در مورد شایستگی کسب شده در این دوره طراحی شد. روش‌ها: مطالعه حاضر با رویکردکیفی و براساس تحلیل محتوای قراردادی انجام شده است. انتخاب مشارکت‌کنندگان در پژوهش، به صورت مبتنی بر هدف بوده که7 پرستار فارغ التحصیل کارشناسی ارشدپرستاری مراقبت های ویژه در پژوهش شرکت کردند. داده‌ها از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع‌آوری شد. برای صحت و استحکام داده‌ها از شیوه‌های پرسش از همکار و تائید یافته‌ها توسط شرکت‌کنندگان استفاده گردید و هم‌زمان با جمع‌آوری داده‌ها، با استفاده ازتحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل آنها انجام شد. نتایج: مشارکت‌کنندگان در این مطالعه عوامل تأثیر گذار بر صلاحیت بالینی را در3 درون مایه اصلی عوامل مرتبط با سیستم آموزشی شامل" مهارت های حرفه ای”، “روشن نبودن اهداف دوره “، “مهارت ناکافی مربیان در تدریس این رشته نوپا" ، عوامل انگیزشی شامل " توانمندسازی دانشجویان در آموزش و پژوهش”، “جایگاه حرفه ای مناسب بعد از فارغ التحصیلی”، “تغییر دیدگاه و بینش بعد از فارغ التحصیلی”، و عوامل فردی شامل “مهارت های ارتباطی"،" اعتمادبه نفس ناکافی"،" عدم توجه به علایق دانشجویان در ابتدای دوره"،" تجربه بالینی"،" قدرت تصمیم گیری و تفکر انتقادی"و " داشتن اخلاق کاری و انسانی"بیان کردند. نتیجه گیری: با توجه به دیدگاه مشارکت کنندگان و نوپا بودن این دوره تحصیلی در ایران، بازنگری آن باتوجه به نیازهای سیستم سلامتی و انتظارات دانشجویان از گذراندن این دوره ضرورت دارد. بنابراین مسئولین باید باتوجه به بحرانی بودن این رشته برای بهبود برون ده آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهند تا فارغ التحصیلان صلاحیت کافی و لازم را بری مراقبت از بیماران کسب نمایند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: صلاحیت بالینی، فارغ التحصیلان رشته پرستاری مراقبت ویژه، تحلیل محتوا
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 16 May 2017 05:53
Last Modified: 16 May 2017 05:53
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5585

Actions (login required)

View Item View Item