بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان پزشکی از روش تدریس آموزش بر پایه حل مشکل

خوشنویس اصل, پریسا and صادق زاده, منصور and اسدی, فردین (2015) بررسی میزان رضایتمندی دانشجویان پزشکی از روش تدریس آموزش بر پایه حل مشکل. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 8 (19). pp. 33-40. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v8n19p33-fa.pdf

Download (154kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=426&s...

Abstract

آموزش بر پایه حل مسئله (pbl) یکی از روشهای آموزشی متداول در کشورهای مختلف دنیا است.این مطالعه جهت بررسی رضایتمندی دانشجویان پزشکی ازروش آموزش بر پایه حل مسئله در مقایسه با روش آموزش سنتی سخنرانی طراحی و اجرا شد. روشها: این مطالعه بر روی دو گروه ازدانشجویان سال پنجم وسال آخر پزشکی معرفی شده به بخش اطفال بیمارستان آیت الله موسوی زنجان صورت گرفت .دانشجویان به دو گروه تقسیم شدند.از مباحث شایع اطفال دو مبحث نسبتا شایع انتخاب گردید. برای گروه اول مبحث اول بصورت سخنرانی وهمان موضوع بصوت pbl برای گروه دوم آموزش داده شد.پس از پایان یک ونیم ماه و جابجایی گروهها موضوع دوم برای گروه اول بصورت pbl وبرای گروه دوم بصورت سخنرانی ارائه شد. نتایج: 31/62% داشجویان روش آموزش بر پایه حل مشکل را درمیزان یادگیری موثر تر دانستند و 88/31 % روش سخنرانی را ترجیح دادند. به نظر 31/62% میزان ماندگاری مطالب در روش آموزش بر پایه حل مشکل بیشتر بود در صورتیکه 33/33% میزان ماندگاری مطالب را در روش سخنرانی موثر تر دانستند. در مورد استفاده کاربردی مطالب %57/98 روش PBL و 68/37% روش سخنرانی را ارجح دانستند. 11/ 68% در روش PBL و 98/28% در روش سخنرانی جذابیت کلاس را بیشتر دانستند. 85/89%روش PBL را روشی مناسب در ایجاد انگیزه در مطالعه یافتند در مقابل 24/7%چنین نظری را در مورد رو ش سخنرانی داشتند. 81/76%در کل توصیه به استفاده از روش آموزش بر پایه حل مشکل داشتند در صورتیکه 84/18%روش سخنرانی را می پسندیدند. در مقابل 56/69% از معتقد بودند که روش سخنرانی توانایی آنان را در مورد پاسخ گویی به سئوالات امتحانی زیاد میکند در حالیکه در این مورد فقط 63/24% روش آموزش بر پایه حل مشکل را ترجیح میدادند. بحث و نتیجه گیری: در مجموع دانشجویان روش آموزش بر پایه حل مشکل را به روش سنتی سخنرانی ترجیح دادند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آموزش بر پایه حل مشکل، دانشجویان پزشکی، رضایتمندی
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 17 May 2017 05:45
Last Modified: 17 May 2017 05:45
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5591

Actions (login required)

View Item View Item