رمضانپور, افشار and گلشاهی راد, شیوا and فلاح, رمضان (2015) بررسی الگوی مطالعه و نگرش دانشجویان پزشکی و دستیاران تخصصی بالینی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مورد منابع درسی در سال 92. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 8 (19). pp. 41-52. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v8n19p41-fa.pdf Download (174kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف : گرایش دانشجویان به جزوه به جای مطالعه ی منابع نه تنها بر فرایند یادگیری ، بلکه بر انگیزه و روحیه ی تحقیق نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. مطالعه ی حاضر به منظور بررسی الگوی مطالعه و دیدگاه دانشجویان و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مورد منابع درسی صورت گرفته است. روش بررسی : در این مطالعه ی توصیفی مقطعی ، 254 نفر از دانشجویان ، کارآموزان ، کارورزان و دستیاران شاغل به تحصیل درسال 92-93 دانشگاه علوم پزشکی زنجان مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته ای ، که روایی و پایایی آن تایید شد، جمع آوری گردید . سپس با استفاده از نرم افزار SPSS16 و روشهای آماری توصیفی و تحلیلی ، تجزیه و تحلیل شد. یافته ها : یافته های تحقیق نشان داد بیش از 50 درصد دانشجویان و دستیاران تا 3 ساعت در روز مطالعه می کنند. اولویت اول استفاده ازمنابع درسی برای بیشتر نمونه ها مطالب ارائه شده در کلاس به صورت جزوه های دست نویس (9/45%) و کتب تالیفی (3/35%) و دلایل عمده ی آن سهولت تهیه و دسترسی ، صرفه جویی در وقت و احتمال کسب نمره ی بیشتر است. در 4/50 % ، منابع مرجع به زبان اصلی ، اولویت آخر بود. علیرغم نگرش مثبت به کتب مرجع ، طبق اظهار نمونه ها ، حجم زیاد مطالب و نیاز به زمان ، نبود انگیزه ، عدم آموزش لازم برای مطالعه ی صحیح در مقاطع مختلف، نیاز به تسلط به زبان انگلیسی به ترتیب مهمترین دلایل عدم استفاده از منابع مرجع بود. نتیجه گیری :علیرغم آگاهی از اهمیت مطالعه ی کتاب ، دانشجویان به جزوه گرایش دارند. به نظر می رسد ، برنامه ریزی جهت ارتقای الگو و مهارتهای مطالعه ، بکارگیری روشهای جدید تدریس ، توجه بیشتر به مهارتهای زبان خارجی ضروری است
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | دانشجویان پزشکی، دستیاران تخصصی بالینی، منابع درسی، جزوه، کتب مرجع، الگوی مطالعه |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 17 May 2017 05:45 |
Last Modified: | 17 May 2017 05:45 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5592 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |