مقایسه تصاویر دو بعدی و سه بعدی در یادگیری درس علوم اعصاب

نجاتی, وحید (2015) مقایسه تصاویر دو بعدی و سه بعدی در یادگیری درس علوم اعصاب. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 8 (19). pp. 92-98. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v8n19p92-fa.pdf

Download (154kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=353&s...

Abstract

مقدمه: استفاده از تصاویر از ضروریات آموزش در پزشکی است و بررسی تاثیر نوع تصویر بر یادگیری فراگیران می تواند به آموزش موثر کمک نماید. هدف از مطالعه حاضر مقایسه تصاویر دو بعدی و سه بعدی در یادگیری درس علوم اعصاب است. روش: در این مطالعه مورد شاهدی تعدادی تصاویر دوبعدی و سه‌بعدی سیستم عصبی به 61 نفر دانشجو در دو نوبت ارائه شد و یادگیری آزمودنی‌ها با استفاده از آزمون چهار گزینه‌ای مورد بررسی قرار گرفت. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون تی وابسته و تحلیل پراکنش استفاده شد. نتایج: یافته‌ها نشان داد که تصاویر سه‌بعدی موجب یادگیری بهتر می‌شوند( آماره پی کمتر از 01/0). کارایی دختران بهتر از پسران (آماره پی کمتر از 05/0) و ارتباطی بین جنس و نوع تصویر وجود نداشت(آماره پی بیشتر از 05/0). نتیجه گیری: تصاویر سه‌بعدی به دلیل جزئیات بیشتر در حافظه فعال ماندگارترند. تفسیر علائم و نشانه ها در تصاویر دو بعدی می-تواند موجب اضافه بار بر حافظه کاری و کاهش کارایی فراگیر گردد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: تصاویر دوبعدی، تصاویر سه‌بعدی، یادگیری چند رسانه‌ای، علوم اعصاب
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 21 May 2017 04:16
Last Modified: 21 May 2017 04:16
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5598

Actions (login required)

View Item View Item