امینی, محمد and تمنائی فر, محمدرضا and ماشاالهی نژاد, زهرا (2015) بررسی برنامهی درسی پنهان از دیدگاه دانشجویان رشته های علوم پزشکی کاشان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 8 (18). pp. 1-13. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v8n18p1-fa.pdf Download (171kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی و تبیین جایگاه مولفه های برنامهی درسی پنهان در دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود روش بررسی:جامعهی آماری این تحقیق شامل کلیهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان به تعداد 2031 نفر بود که به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم، 425 دانشجو به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند.ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که برنامهی درسی پنهان را در قالب 6 مولفه بررسی کرده، ضریب پایایی آن را از طریق آلفای کرونباخ 78 درصد برآورد گردید. یافته ها:یافته ها نشان داد که سه متغیر فضای فیزیکی و ظاهر دانشگاه، ویژگیهای رفتاری و شخصیتی اساتید و شیوه های ارزشیابی آنها با برخورداری از بالاترین میانگین دارای آثار و دلالتهای منفی پنهان بوده، به نحوی که حوزه های یادگیری و رفتاری دانشجویان را به گونه ای مغایر با اهداف رسمی و از قبل تعیین شده تحت تاثیر قرار میدهند. نتیجه گیری:ضرورت دارد که فضای فیزیکی و ظاهری دانشگاه، ویژگیهای رفتاری و شخصیتی اساتید و شیوههای ارزشیابی آنها به گونهای اصلاح یا تعدیل گردد که تسهیل کنندهی یادگیری واقعی دانشجویان و مانع ایجاد نگرشهای منفی در میان آنها باشد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | برنامه درسی، برنامه درسی پنهان، کارکردهای ضمنی، روشهای تدریس. |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 22 May 2017 06:18 |
Last Modified: | 22 May 2017 06:18 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5601 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |