بررسی تاثیر کارگاه آموزش طراحی سوال بر کیفیت آزمون های کتبی دانشکده دندانپزشکی شهیدبهشتی

بهاروند, مریم and حسین زاده, محمد and صدر, سید جلیل and جابری انصادی, زهرا and همتی علمداری, فرانه and مرتضوی, حامد and صبور, سیامک and مطلب نژاد, مینا (2015) بررسی تاثیر کارگاه آموزش طراحی سوال بر کیفیت آزمون های کتبی دانشکده دندانپزشکی شهیدبهشتی. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 8 (18). pp. 14-23. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v8n18p14-fa.pdf

Download (201kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=402&s...

Abstract

ارزشیابی عبارت از فرایند نظام مند گردآوری، تحلیل و تفسیر داده ها به منظور ارزش گذاری و قضاوت می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر کارگاه آموزش طراحی سوال برکیفیت آزمون های کتبی پایان ترم انجام پذیرفت. روش ها : در این پژوهش نیمه تجربی ابتدا کلیه سوالات آزمون های دروس نظری2 دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی قبل و پس از ارایه کارگاه و دفترچه راهنما با عنوان " قواعد طراحی سوال " جمع آوری شد. تاکسونومی، ارتباط و پوشش محتوائی آزمونها توسط سه تن از مدرسین هر بخش آنالیز شد. سایر شاخص ها مانند ضرایب تمیز و دشواری،ارزش گزینه های انحرافی و مرزیٍ ،ضریب خطا و میزان رعایت قواعد ساختاری با استفاده از چک لیست میل من (Millman) و فرمول های استاندارد محاسبه گردید. تحلیل داده ها با استفاده از تست های Independent Samples t. Test و Mann-Whitney Test و ANOVA انجام پذیرفت. یافته ها : قبل از مداخله شاخصهای های ارتباط محتوائی و ضریب دشواری در حد مطلوب بودند. پس از مداخله نسبت سوالات تستی، ارتباط محتوایی و ضریب تمیز افزایش داشته اند در حالیکه میزان رعایت قواعد ساختاری آزمون ، ضریب دشواری ، میزان گزینه های انحرافی نیازمند بازبینی ،ضریب خطا ، تعداد سوالات نیازمند بازبینی و پوشش محتوایی کاهش نشان دادند . در کل مداخله فقط روی کاهش ضریب خطا تاثیر کاربردی داشت. بحث : کارگاه کوتاه مدت آموزش روش های طراحی سوال بر کیفیت آزمون های پایان ترم تاثیر کاربردی نداشت و به نظر می رسد برای بهبود کیفیت آزمون نیاز به مداخلات دیگری نظیرآموزش مستمر وجود دارد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آزمون نظری، آزمون کتبی، کیفیت، دندانپزشکی، کارگاه طراحی سوال
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 22 May 2017 06:18
Last Modified: 22 May 2017 06:18
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5602

Actions (login required)

View Item View Item