مقایسه تاثیر دو روش آموزش فعال ترکیبی و روش کلاسیک در یادگیری درس آمار

سلطانیان, علیرضا and بشیریان, سعید and براتی, مجید (2015) مقایسه تاثیر دو روش آموزش فعال ترکیبی و روش کلاسیک در یادگیری درس آمار. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 8 (18). pp. 33-42. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v8n18p33-fa.pdf

Download (217kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=310&s...

Abstract

مقدمه: بکارگیری روشهای نوین فعال و مشارکتی در تدریس، بعنوان یکی از روش های آموزشی دانشجو محور موجب افزایش دانش دانشجویان می گردد. در این مطالعه، چند روش و شیوه آموزشی ترکیب شده و برای تدریس آمار بکار رفته است و بدنبال آن به مقایسه تاثیر روش ترکیبی با روش آموزش کلاسیک پرداختیم. روش کار: در مطالعه حاضر 20 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته های پرستاری با گرایش مراقبت های ویژه، بیوشیمی، بیوتکنولوژی و MPh گرایش مدیریت، را به دو گروه روش آموزشی کلاسیک (گروه کنترل) و ترکیبی (گروه تجربی) تقسیم و به مقایسه تاثیر دو روش پرداختیم. در این مطالعه تقسیم تصادفی بر مبنای رشته های تحصیلی صورت گرفت. نتایج: آزمون من-ویتنی یو نشان داد که متوسط نمره دانش آمار دانشجویان در ابتدای مطالعه (Pre-test) تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشته (p=0.32) در حالی که در انتهای مطالعه نمره دانش آمار دانشجویان در دو گروه تفاوت معنی داری با یکدیگر داشتند (p<0.001)، بطوریکه میانه نمره دانش آمار گروه مداخله 09/18 و میانه نمره دانش آمار دانشجویان شرکت کننده در گروه کنترل 33/13 بود. در این مطالعه نگرش داتشجویان نسبت به روش تدریس ترکیبی مثبت تر بود. نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد که برای تدریس درس آمار روش ترکیبی نسبت به روش کلاسیک که یک روش استاد محور است در انتقال مفاهیم آمار و نگرش مثبت دانشجویان موثرتر می باشد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: یادگیری، تکنولوژی، آمار، آموزش
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 22 May 2017 06:18
Last Modified: 22 May 2017 06:18
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5604

Actions (login required)

View Item View Item