کریمی مونقی, حسین and زیانی فرد, اکرم and جعفرزاده, حمید and بهنام, حميدرضا and توکل افشاری, جلیل (2015) بررسی موانع و مشکلات روند ارتقاء: نا گفتههای اعضاء هیأت علمی. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 18 (8). pp. 73-85. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v8n18p73-fa.pdf Download (242kB) | Preview |
Abstract
اهمیت موضوع: ارزشیابی عملکرد اعضای هیأت علمی همواره با مسایل مختلفی دست به گریبان است لذا این مطالعه با هدف توصیف و شناسایی تجارب اعضای هیأت علمی در مورد روند ارتقاء، طراحی و اجرا شده است. روش پژوهش: این مطالعه مقطعی- توصیفی میباشد که دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و برای اطمینان از پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ سنجیده شد(76%). مشارکتکنندگان اساتید ارتقاءیافته دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند که به روش تصادفی طبقهای 122 نفر وارد مطالعه شدند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شد. نتایج و یافتهها: 2/66% از اساتید گروه علوم بالینی و پایه در مورد زیرمعیارهای «ماده فرهنگی» و 1/54% در مورد «عملکرد هیأت ممیزه»، همچنین اعضای هیأت علمی گروه علوم بالینی در مورد زیرمعیارهای «کلیات فرآیند ارتقاء» و «عملکرد هیأت اجرایی جذب» به ترتیب 1/55% و 5/63%؛ گزینه «مخالفم» را انتخاب کردهاند و فقط بین دو گروه آموزشی بالینی و پایه از نظر متغیر «ماده فرهنگی» تفاوت آماری معنیداری مشاهده شد (02/0>p). اعضای هیأت علمی در مورد زیرمعیارهای «ماده آموزش»، «ماده پژوهش»، «ماده اجرایی»، «ارزیابی اولیه پرونده»، «عملکرد کمیته منتخب» و «عملکرد کمیته تخصصی» به ترتیب1/63%، 59%، 59%، 6/74%، 4/66% و1/63%؛ «گزینه موافقم» را انتخاب کردند و تنها بین دو گروه آموزشی بالینی و پایه از نظر متغیر «عملکرد کمیته منتخب» تفاوت آماری معنیداری وجود داشت (05/0>p). در قسمت سوالات باز پرسشنامه اساتید مدون کردن فرایند ارتقاء را به عنوان بهترین راه برای حل مشکلات دراین زمینه بیان کردند. نتیجه نهایی: در مطالعهی حاضر، کلیات فرآیند ارتقاء، ماده فرهنگی، عملکرد هیأت اجرایی جذب و عملکرد هیأت ممیزی میانگین کمتری کسب نمودهاند، بنابراین شیوههای ارتقای شفاف و منصفانه، تدوین شاخصهای کیفی و کمی مناسب برای سنجش فعالیتها، همگن سازی فرآیندها و به کارگیری نیروی متخصص در کمیتههای ارتقاء دانشگاه ضروری به نظر میرسد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | موانع و مشکالات، اعضای هیأت علمی، فرآیند ارتقاء، ملاکهای ارتقاء |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 23 May 2017 04:53 |
Last Modified: | 23 May 2017 04:53 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5608 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |