مرزوقی, رحمت اله and حیدری, معصومه and کشاورزی, فهیمه and حیدری, الهام (2015) بررسی نقش سکوت سازمانی در تبیین ارتباط بین اعتماد دانشجویان به مدیران و رضایت تحصیلی آنان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی تبریز, 8 (18). pp. 102-114. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v8n18p102-fa.pdf Download (239kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: دانشگاهها در محیطی فعالیت میکنند که به شدت پویا و متغیر میباشند و سکوت سازمانی میتواند از یک سو تحت تأثیر میزان اعتماد دانشجویان به مدیران شکل گیرد و از سوی دیگر، بر میزان رضایت تحصیلی دانشجویان تأثیر گذار باشد، این پویایی را دستخوش تغییر سازد. لذا هدف این پژوهش بررسی نقش سکوت سازمانی در تبیین ارتباط بین اعتماد دانشجویان به مدیران و رضایت تحصیلی آنان می باشد. روش بررسی: روش تحقیق توصیفی - پس رویدادی وروش آماری همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری است. نمونه ای 227 نفره به شیوه طبقهای تصادفی از میان کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی دانشگاه شیراز انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری را پرسشنامهی 39 گویهای تشکیل میداد که پایایی آن از فرمول آلفای کرونباخ در سطح بالایی گزارش شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص های آمار توصیفی، میانگین، انحراف معیار و همچنین از روش تحلیل مسیر با استفاده از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: تعداد کل نمونه آماری تحقیق 227 نفر بود که از این تعداد، 70 درصد دانشجویان زن، 30 درصد دانشجویان مرد بودند. متغیر اعتماد دانشجویان به مدیران بطور مستقیم و معنادار پیشبینی کننده رضایت تحصیلی دانشجویان میباشد. همچنین متغیر اعتماد دانشجویان به مدیران، پیشبینی کننده منفی و معنادار سکوت سازمانی دانشجویان میباشد. اما متغیر سکوت نقش میانجی یا واسطه ای بین متغیر اعتماد دانشجویان به مدیران و رضایت تحصیلی ندارد. نتیجه گیری: افزایش سطح اعتماد دانشجویان به مدیران دانشگاه می تواند در کاهش سکوت آنها تاثیر گذاشته و دانشگاه را از این منبع مهم در جهت فهم مشکلات و ارائه ایدههای نو در راستای بهبود عملکرد دانشگاه محروم نسازد. با این حال کاهش سکوت تحصیلی لزوماً منجر به افزایش سطح رضایت تحصیلی نمیشود و رضایت تحصیلی میتواند مستقیماً و بدون واسطه سکوت سازمانی تحت تأثیر اعتماد دانشجویان به مدیران باشد. بنابراین اعتماد دانشجویان به مدیران میتواند مستقیماً منجر به افزایش رضایت تحصیلی شده و در نهایت اثربخشی سیستم های آموزش عالی را به ارمغان آورد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | اعتماد دانشجویان، سکوت سازمانی، رضایت تحصیلی، مدیران دانشگاه. |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 24 May 2017 04:56 |
Last Modified: | 24 May 2017 04:56 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5611 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |