مهرداد, ندا and هوشمند بهابادی, عباس and یعقوبی, نرگس and اعلا, مریم and سنجری, مهناز and ذوالفقاری, میترا (2015) یررسی رضایتمندی، سودمندی و کار آیی درک شده کارگاه های آموزشی مجازی از دیدگاه اعضاء هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 8 (18). pp. 125-136. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v8n18p125-fa.pdf Download (188kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: آموزش مجازی بخش جدایی ناپذیر از سیستم آموزشی در عصر حاضر است. هر چند پژوهشهای متعددی درارتباط با تاثیر آموزش مجازی انجام گردیده است اما سودمندی کارگاههای مجازی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این پژوهش تعیین سودمندی و کارایی درک شده از برگزاری کارگاههای آموزشی به شیوه مجازی در دانشگاه علوم پزشکی تهران است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقایسه ایی57 نفر از اعضاء هیات علمی و دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی در کارگاههای مجازی آموزشی شرکت کردند. بدین ترتیب که ابتدا عناوین کارگاهها نیاز سنجی شد و 42 عنوان محتوای آموزشی بر حسب اولویت در نیازسنجی به شیوه الکترونیکی تهیه و در سامانه آموزش الکترونیکی به آدرس www.farasa.netقرار داده شد و امکان دسترسی به محتوا به مدت سه ماه به شرکت کنندگان داده شد. پس از گذشت سه ماه نظرات شرکت کنندگان در ارتباط با متغیرهای مورد بررسی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر سه قسمت ( اطلاعات دموگرافیک، پیوستار دیداری سنجش رضایتمندی از اموزش مجازی و آموزش حضوری ، و 35 گویه جهت بررسی سودمندی و کاررایی و...) مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد بین رضایتمندی از کارگاه مجازی با کارگاه به شیوه حضوری تفاوت معناداری وجود دارد(p< 0.000). در ضمن متغیرهای توانایی استفاده از سامانه آموزشی، کارآیی روش مجازی،محتوای طراحی شده در سامانه، فعالیت های یادگیری تعاملی، محیط یادگیری، سهولت استفاده از روش، ارزش های درک شده، رضایتمندی ازسامانه و سودمندی ادراک شده و قصد رفتاری از یادگیری درسامانه آموزش الکترونیکی در دامنه (38/0 تا 90/0) با یکدیگر همبستگی مثبت معناداری نشان دادند. نتیجه گیری: در مجموع شرکت کنندگان نگرش مثبتی نسبت به برگزاری کارگاه به شیوه مجازی با توجه مزایای آن داشتند. پیشنهاد میشود در راستای رضایتمندی بیشتر فراگیران، از آموزش مجازی ،در بر گزاری کار گاهها برنامه ریزی های مدونی انجام گیرد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | کارگاه مجازی، کارگاه حضوری، رضایتمندی، سودمندی، کارایی |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 24 May 2017 04:56 |
Last Modified: | 24 May 2017 04:56 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5613 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |