غفوری فرد, منصور and حسنخانی, هادی (2015) بیمارستان مجازی: دیدگاهی نو در آموزش و درمان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 8 (17). pp. 47-57. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v8n17p47-fa.pdf Download (165kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: حیطه جدید مراقبت های بهداشتی، عرصه همکاری گروه پزشکی، بیمارستانها، مراکز پزشکی و کارشناسان بیمه ها در یک محیط مجازی است که در آن محیط به تبادل اطلاعات می پردازند. این پیشرفت های تکنیکی و اقتصادی- اجتماعی فرصتی را فراهم کرده است که تعداد زیادی از بیماران به سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر اینترنت دسترسی داشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی ابعاد مختلف بیمارستان مجازی انجام شده است. روش بررسی: این مقاله نوعی مطالعهی مروری- نقلی (Narrative review) است، که از طریق جستجوی کلمات کلیدی شامل بیمارستان مجازی، درمان و آموزش در پایگاهها و بانکهای اطلاعاتی PubMed، ISI Web of Science، Scopus، EMBASE، Medline، Elsevier و کتابخانهی ملی دیجیتال پزشکی ایران انجام شد. در جستجوی اولیه 84 مقاله مرتبط یافت شد که پس از بررسی تک به تک مقالات و بر اساس اهداف مطالعه در مجموع 35 مقاله مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: بیمارستان های مجازی فرصتی را فراهم می کند تا کادر درمانی و بیماران بتوانند در یک محیط مجازی با یکدیگر ارتباط داشته باشند. بیمارستان های مجازی کابردهای مختلفی از قبیل آموزش دانشجویان گروه علوم پزشکی، رفع نیاز های مددجویان و بیماران، تخت های مجازی، استفاده کارکنان خدمات بهداشتی درمانی جهت ارائه خدمات، بیمارستان به عنوان کتابخانه مجازی داشته باشد. نتیجه گیری: استفاده از بیمارستان های مجازی در آینده نزدیک یکی از نیاز های اصلی جوامع بشری خواهد بود و مسئولین باید زیر ساخت های لازم در خصوص ارائه این خدمات را از طریق کامپیوتر های شخصی و موبایل و سایر وسایل ارتباطی فراهم نمایند.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | بیمارستان مجازی، آموزش پزشکی، درمان |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 27 May 2017 04:58 |
Last Modified: | 27 May 2017 04:58 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5619 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |