تاثیر تدریس روش تحقیق بر مبنای مراقبت مبتنی برشواهد، کاربردها و طراحی پژوهش بر شناخت، نگرش و رضایت از تدریس

مادرشاهیان, فرح and حسن آبادی, محسن and خزاعی, سهیلا (2015) تاثیر تدریس روش تحقیق بر مبنای مراقبت مبتنی برشواهد، کاربردها و طراحی پژوهش بر شناخت، نگرش و رضایت از تدریس. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 8 (17). pp. 58-69. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v8n17p58-fa.pdf

Download (175kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=347&s...

Abstract

زمینه و هدف: تدریس سنتی روش تحقیق با یادگیری و رضایت کم همراه است اما تدریس موثر موجب افزایش تواناییهای شغلی و نگرش مثبت نسبت به علم می گردد. در این بررسی تاثیر تدریس روش تحقیق بر مبنای"مراقبت مبتنی‌بر‌شواهد"، کاربردها و طراحی پژوهش بر شناخت، نگرش و رضایت از تدریس مطالعه شد. روش بررسی: در این مطالعه نیمه‌تجربی دانشجویان ترم‌5 رشته‌پرستاری دانشگاه‌ علوم‌پزشکی‌بیرجند، سال1391به روش سرشماری انتخاب و جهت آموزش روش‌تحقیق از کتب مرجع، تصادفی به2گروه39نفری تجربی‌و‌کنترل تخصیص‌یافتند. مداخله شامل ارتقاء‌ مهارتهای‌ ارائه"مراقبت ‌‌مبتنی‌بر‌ شواهد"، آموزش کاربردهای اصول تحقیق در دروس مختلف و مراقبت ها و طراحی گروهی 11پژوهش بود. تدریس گروه کنترل به روش بحث گروهی بود. دو‌ پرسشنامه محقق‌ساخته در آغاز و پایان مطالعه استفاده شد. پیامدهای مداخله، نمرات شناخت تحقیق، نگرش نسبت به فواید، ضرورت و بکارگیری اصول تحقیق و رضایت از تدریس بود که بترتیب توسط20سوال چهار گزینه، 12و21گویه دارای مقیاس‌لیکرت(نمره5-1)سنجش‌شد اطلاعات با آزمونهای کای‌دو، تی‌مستقل و ‌زوج در نرم افزارSPSS نسخه16تجزیه‌و‌تحلیل شد. یافته ها: پس از مداخله نمره کل شناخت گروه تجربی از تحقیق(59/8±05/6 )بالاتر از گروه کنترل(51/5±74/2)بود(041/0P<). نمره نگرش گروه تجربی نسبت به تحقیق پس از مداخله در مقایسه با گروه کنترل (028/0P<)و قبل مداخله بالاتر بود (015/0P<). نمره کل رضایت گروه تجربی(67/8±61/78)از تدریس بیشتر از گروه کنترل(24/9±23/71 )بود(001/0P<). نتیجه گیری: تدریس روش تحقیق توام با حمایت مداوم دانشجویان، مبتنی بر مراقبت مبتنی بر شواهد، کاربردها و طراحی‌ گروهی تحقیق می تواند با ایجاد ارتباط بین اصول، طراحی،اجراء و کاربردهای تحقیق موجب افزایش شناخت، بهبود نگرش و رضایت از تدریس شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: عملکرد مبتنی بر شواهد، رضایت، تحقیق، یادگیری
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 27 May 2017 04:58
Last Modified: 27 May 2017 04:58
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5620

Actions (login required)

View Item View Item