مادرشاهیان, فرح and حسن آبادی, محسن and خزاعی, سهیلا (2015) تاثیر تدریس روش تحقیق بر مبنای مراقبت مبتنی برشواهد، کاربردها و طراحی پژوهش بر شناخت، نگرش و رضایت از تدریس. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 8 (17). pp. 58-69. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v8n17p58-fa.pdf Download (175kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: تدریس سنتی روش تحقیق با یادگیری و رضایت کم همراه است اما تدریس موثر موجب افزایش تواناییهای شغلی و نگرش مثبت نسبت به علم می گردد. در این بررسی تاثیر تدریس روش تحقیق بر مبنای"مراقبت مبتنیبرشواهد"، کاربردها و طراحی پژوهش بر شناخت، نگرش و رضایت از تدریس مطالعه شد. روش بررسی: در این مطالعه نیمهتجربی دانشجویان ترم5 رشتهپرستاری دانشگاه علومپزشکیبیرجند، سال1391به روش سرشماری انتخاب و جهت آموزش روشتحقیق از کتب مرجع، تصادفی به2گروه39نفری تجربیوکنترل تخصیصیافتند. مداخله شامل ارتقاء مهارتهای ارائه"مراقبت مبتنیبر شواهد"، آموزش کاربردهای اصول تحقیق در دروس مختلف و مراقبت ها و طراحی گروهی 11پژوهش بود. تدریس گروه کنترل به روش بحث گروهی بود. دو پرسشنامه محققساخته در آغاز و پایان مطالعه استفاده شد. پیامدهای مداخله، نمرات شناخت تحقیق، نگرش نسبت به فواید، ضرورت و بکارگیری اصول تحقیق و رضایت از تدریس بود که بترتیب توسط20سوال چهار گزینه، 12و21گویه دارای مقیاسلیکرت(نمره5-1)سنجششد اطلاعات با آزمونهای کایدو، تیمستقل و زوج در نرم افزارSPSS نسخه16تجزیهوتحلیل شد. یافته ها: پس از مداخله نمره کل شناخت گروه تجربی از تحقیق(59/8±05/6 )بالاتر از گروه کنترل(51/5±74/2)بود(041/0P<). نمره نگرش گروه تجربی نسبت به تحقیق پس از مداخله در مقایسه با گروه کنترل (028/0P<)و قبل مداخله بالاتر بود (015/0P<). نمره کل رضایت گروه تجربی(67/8±61/78)از تدریس بیشتر از گروه کنترل(24/9±23/71 )بود(001/0P<). نتیجه گیری: تدریس روش تحقیق توام با حمایت مداوم دانشجویان، مبتنی بر مراقبت مبتنی بر شواهد، کاربردها و طراحی گروهی تحقیق می تواند با ایجاد ارتباط بین اصول، طراحی،اجراء و کاربردهای تحقیق موجب افزایش شناخت، بهبود نگرش و رضایت از تدریس شود.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | عملکرد مبتنی بر شواهد، رضایت، تحقیق، یادگیری |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 27 May 2017 04:58 |
Last Modified: | 27 May 2017 04:58 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5620 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |