ارزیابی مولفه های برنامه ی درس مهارت های کاربردی زندگی در دانشگاه علوم پزشکی ایلام

میرزایی, علیرضا and پالیزبان, فاطمه and مظفری, مصیب and اشرف عیوضی, علی and پاکزاد, ایرج and کیخاونی, ستار and لهرابیان, وحید (2015) ارزیابی مولفه های برنامه ی درس مهارت های کاربردی زندگی در دانشگاه علوم پزشکی ایلام. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 8 (17). pp. 84-92. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v8n17p84-fa.pdf

Download (156kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=360&s...

Abstract

مقدمه: باتوجه به نیاز آموزش مهارت های کاربردی زندگی، در برنامه های آموزشی رشته های علوم پزشکی و خلاء این آموزش ها در برنامه های درسی، با تصویب شورای آموزشی دانشگاه، یک واحد درسی تحت عنوان مهارت های کاربردی زندگی به سرفصل دروس اختیاری، اضافه و به صورت آزمایشی برای دانشجویان رشته های فوریت پزشکی و مامایی اجرا شد. این تحقیق با هدف ارزیابی شش مولفه ی ضرورت، سودمندی ادراکی، سودمندی احتمالی، تناسب محتوا، سازماندهی محتوا، و الزامات اجرایی درس مهارت های کاربردی زندگی در دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام گردید. روش ها: در مطالعه ای مداخله ای و نیمه تجربی، 69 نفر از دانشجویان مامایی و فوریت های پزشکی ازطریق سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ی محقق ساخته با 28 سوال بود در تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی(آزمون T گروه های مستقل) برای مقایسه دیدگاه دانشجویان برحسب روش تدریس (سخنرانی/کارگاهی) و مقطع تحصیلی، استفاده گردید. یافته ها: میانگین نمرات مولفه های مورد ارزیابی، از 5 نمره ممکن، به شرح ذیل بود: ضرورت درس 19/1±6/3، تناسب محتوا 15/1±43/3، سازماندهی محتوا 23/1±07/3، سودمندی ادراکی درس 1/1±35/3، سودمندی احتمالی درس 14/1±37/3 و الزامات اجرایی44/1±26/3، براین اساس بیشترین مقبولیت مربوط به ضرورت ارائه درس و کمترین مقبولیت مربوط به نحوه سازماندهی محتوا بوده است. علاوه براین یافته ها نشان داد روش کارگاهی(5/56درصد)به عنوان روش تدریس ترجیحی دانشجویان، نیمسال اول یا دوم سال اول تحصیل(75درصد) بهترین زمان ارائه درس، و استفاده از فعالیت های طول ترم(4/46درصد) نیز بهترین روش ارزشیابی از نظر شرکت کنندگان بود. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد کیفیت پنج مولفه از شش مولفه مورد بررسی ، با میانگین امتیاز بالاتر از25/3 مورد قبول دانشجویان و از مطلوبیت نسبی برخوردار بوده است اما نحوه سازماندهی محتوا، از نظر طراحی فعالیت های یادگیری و ارائه مطالب از ساده به دشوار، که پایین ترین میانگین امتیاز را به خود اختصاص داده، در حد متوسط بوده و با آنچه که دانشجویان از سازماندهی محتوا، انتظار داشته اند مطابقت نداشته است که با توجه به تجربه یک ساله ارائه درس، این نقیصه دور از ذهن نبود و تلاش خواهد شد در گام های بعدی نقایص مرتفع گردد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: مهارت های کاربردی زندگی، ارزیابی برنامه درسی، دانشجویان علوم پزشکی
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 28 May 2017 05:57
Last Modified: 28 May 2017 05:57
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5624

Actions (login required)

View Item View Item