میرزایی, علیرضا and پالیزبان, فاطمه and مظفری, مصیب and اشرف عیوضی, علی and پاکزاد, ایرج and کیخاونی, ستار and لهرابیان, وحید (2015) ارزیابی مولفه های برنامه ی درس مهارت های کاربردی زندگی در دانشگاه علوم پزشکی ایلام. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 8 (17). pp. 84-92. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v8n17p84-fa.pdf Download (156kB) | Preview |
Abstract
مقدمه: باتوجه به نیاز آموزش مهارت های کاربردی زندگی، در برنامه های آموزشی رشته های علوم پزشکی و خلاء این آموزش ها در برنامه های درسی، با تصویب شورای آموزشی دانشگاه، یک واحد درسی تحت عنوان مهارت های کاربردی زندگی به سرفصل دروس اختیاری، اضافه و به صورت آزمایشی برای دانشجویان رشته های فوریت پزشکی و مامایی اجرا شد. این تحقیق با هدف ارزیابی شش مولفه ی ضرورت، سودمندی ادراکی، سودمندی احتمالی، تناسب محتوا، سازماندهی محتوا، و الزامات اجرایی درس مهارت های کاربردی زندگی در دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام گردید. روش ها: در مطالعه ای مداخله ای و نیمه تجربی، 69 نفر از دانشجویان مامایی و فوریت های پزشکی ازطریق سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ی محقق ساخته با 28 سوال بود در تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی(آزمون T گروه های مستقل) برای مقایسه دیدگاه دانشجویان برحسب روش تدریس (سخنرانی/کارگاهی) و مقطع تحصیلی، استفاده گردید. یافته ها: میانگین نمرات مولفه های مورد ارزیابی، از 5 نمره ممکن، به شرح ذیل بود: ضرورت درس 19/1±6/3، تناسب محتوا 15/1±43/3، سازماندهی محتوا 23/1±07/3، سودمندی ادراکی درس 1/1±35/3، سودمندی احتمالی درس 14/1±37/3 و الزامات اجرایی44/1±26/3، براین اساس بیشترین مقبولیت مربوط به ضرورت ارائه درس و کمترین مقبولیت مربوط به نحوه سازماندهی محتوا بوده است. علاوه براین یافته ها نشان داد روش کارگاهی(5/56درصد)به عنوان روش تدریس ترجیحی دانشجویان، نیمسال اول یا دوم سال اول تحصیل(75درصد) بهترین زمان ارائه درس، و استفاده از فعالیت های طول ترم(4/46درصد) نیز بهترین روش ارزشیابی از نظر شرکت کنندگان بود. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان داد کیفیت پنج مولفه از شش مولفه مورد بررسی ، با میانگین امتیاز بالاتر از25/3 مورد قبول دانشجویان و از مطلوبیت نسبی برخوردار بوده است اما نحوه سازماندهی محتوا، از نظر طراحی فعالیت های یادگیری و ارائه مطالب از ساده به دشوار، که پایین ترین میانگین امتیاز را به خود اختصاص داده، در حد متوسط بوده و با آنچه که دانشجویان از سازماندهی محتوا، انتظار داشته اند مطابقت نداشته است که با توجه به تجربه یک ساله ارائه درس، این نقیصه دور از ذهن نبود و تلاش خواهد شد در گام های بعدی نقایص مرتفع گردد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | مهارت های کاربردی زندگی، ارزیابی برنامه درسی، دانشجویان علوم پزشکی |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 28 May 2017 05:57 |
Last Modified: | 28 May 2017 05:57 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5624 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |