خاتونی, مرضیه and علیمرادی, زینب and آتشی, وجیهه and سمیعی سیبنی, فاطمه (2014) تاثیر نرم افزار آموزشی طراحی شده در زمینه اصول و فنون عملی پرستاری و مامایی بر یادگیری مهارت های عملی دانشجویان پرستاری و مامایی. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 7 (16). pp. 64-71. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v7n16p64-fa.pdf Download (148kB) | Preview |
Abstract
زمینه: نرم افزارهای آموزشی به عنوان یک روش یادگیری فراگیر محور، منابع غنی را فراهم می آورد که می تواند فرصتی برای رشد یادگیرندگان باشد و آن ایجاد محیط مشارکتی است که به یادگیرندگان و معلمان اجازه می دهد به جستجو پرداخته و انواع مسائل را بررسی کنند. هدف: این مطالعه به منظور ارزیابی عملکرد دانشجویان پرستاری و مامایی در زمینه کسب مهارتهای لازم جهت ارائه مراقبت انجام شده است. روش ها:پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. در این مطالعه 246 دانشجوی پرستاری مامایی(250 دانشجوی پرستاری و 212دانشجوی مامایی) در ترم اول به روش سرشماری انتخاب و به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. هر دو گروه به روش سنتی تحت آموزش قرار گرفتند. سپس از کلیه دانشجویان با استفاده از چک لیست به منظور بررسی مهارت های آموخته شده، آزمون بعمل آمد. در مرحله بعد نرم افزار کمک آموزشی در اختیار داشجویان گروه مداخله قرار گرفت و مهارت دانشجویان گروه مداخله مجدداً از طریق آزمون با استفاده از چک لیست مورد بررسی قرار گرفت. همچنین مهارت دانشجویان گروه کنترل نیز با ایجاد فرصت مجدد جهت مطالعه و تمرین به شیوه سنتی با استفاده از آزمون و چک لیست مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات مربوطه با استفاده از نرم افزار SPSS16 همراه با آزمون تی، تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج مطالعه فوق نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان در آزمون شماره 1 در دو گروه مداخله و کنترل ، اختلاف معنی داری مشاهده نشده است(05/0p). نتیجه گیری: نتایج آزمونها نشان داد که استفاده از نرم افزارهای آموزشی می تواند به عنوان یک استراتژی موثر آموزشی، علاوه بر ارتقاء سطح شناختی منجر به بهبود عملکرد روانی حرکتی دانشجویان شود.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | مهارت، نرم افزار آموزشی، دانشجویان پرستاری مامایی، اصول و فنون پرستاری و مامایی |
Subjects: | R Medicine > R Medicine (General) |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 30 May 2017 08:41 |
Last Modified: | 30 May 2017 08:41 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5634 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |