نیازسنجی آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

شاهی, عارفه and شاهی, مهران and آویژگان, مریم and کمالی, فرحناز and حسینی تشنیزی, سید سعید and ناصریان, بهجت and رزم آرا, اصغر (2014) نیازسنجی آموزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 7 (16). pp. 72-84. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v7n16p72-fa.pdf

Download (206kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=179&s...

Abstract

زمینه و هدف: نیازسنجی آموزشی اعضای هیات علمی با شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی ایشان، می تواند به سازماندهی بهتر امکانات و منابع موجود در دانشگاه و تامین اهداف عالی آن دانشگاه کمک نماید. این پژوهش با هدف معرفی و اولویت‏بندی نیازهای آموزشی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بر اساس شرح وظایف و با نظرسنجی از خود ایشان انجام شد. روش ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1390 به منظور نیازسنجی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با حجم نمونه‏ی 60 نفر انجام شد. ابزار استفاده شده، پرسشنامه‌ی محقق ساخته ای بود که بر اساس دستورالعمل وزارتی شرح وظایف اساتید و نظرسنجی و مرور متون تهیه و تدوین گردید و دارای 6 حیطه و 59 موضوع یا زیرحیطه بود. مقیاس استفاده شده در آن برای هر زیرحیطه، مقیاس 6 درجه ای لیکرت بود که شامل موارد "بدون نیاز" تا "نیاز بسیار زیاد" می شد و در تجزیه و تحلیل از یک تا 6 را به خود اختصاص می داد. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان و پایایی آن با آلفای کرونباخ 85/0 تامین شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات کسب شده در حیطه‌های مختلف به ترتیب اولویت نمره شامل فعالیت اجرایی و مدیریتی (24/0±62/4)، پژوهش (55/0±61/4)، آموزش (75/0±60/4)، توسعه فردی (67/1±34/4)، فعالیت‌های تخصصی خارج از دانشگاه (13/0±33/4) و خدمات درمانی و ارتقای سلامت (9/0±79/3) بود. در بین زیرحیطه ها، مقاله نویسی به زبان انگلیسی با فراوانی 44 ( 3/73درصد) بالاترین فراوانی و نحوه انجام مکاتبات علمی داخلی وخارجی با فراوانی 43 (6/71 درصد) در مرتبه دوم قرار داشتند. نحوه پرورش تفکر انتقادی و قدرت استدلال، نحوه تهیه "راهنمای مطالعهStudy guide" ، نحوه آموزش و ارزشیابی اخلاق حرفه ای و همچنین مهارت تحلیل آماری داده ها، مشترکا" با فراوانی 42(70 درصد) در مرتبه سوم را به خود اختصاص دادند. بحث و نتیجه گیری: اعضای هیات علمی به آموزش در زمینه ی حیطه های مختلف وظایف خود نیاز دارند. ولیکن با توجه به نتایج این پژوهش لازمست اولویت بندی استخراج شده، مد نظر مسوولان توسعه ی کارایی اعضای هیات علمی دانشگاه قرار گیرد. کلید واژه: دانشگاه علوم پزشکی، عضو هیات علمی، نیازسنجی.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: دانشگاه علوم پزشکی، عضو هیات علمی، نیازسنجی
Subjects: R Medicine > R Medicine (General)
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 30 May 2017 08:41
Last Modified: 30 May 2017 08:41
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5635

Actions (login required)

View Item View Item