زنده دل, ابوالفضل and عنبری, خاطره and عبداللهی, زینب and غلامی, محمدرضا (2014) بررسی دیدگاه اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد شیوه ها، فرآیند اجرایی و معیارهای کیفیت تدریس در سال 1392-1391. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 7 (15). pp. 60-70. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v7n15p60-fa.pdf Download (172kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: ارزشیابی آموزشی به منظور تعیین میزان موفقیت اعضای هیئت علمی در مسیر نیل به اهداف آموزشی تعیین می شود. مطالعه حاضر به بررسی دیدگاه اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد شیوه ها، فرآیند اجرایی و معیارهای کیفیت تدریس در سال 92-1391 پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه یک مطالعه مقطعی توصیفی تحلیلی است. پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت 5 گزینه ای بود. پرسشنامه شامل3 قسمت ارزیابی فرآیند ارزشیابی ( 9 آیتم)˛ روشهای مختلف ارزشیابی اساتید (11 آیتم) و ملاک های ارزشیابی اساتید(24 آیتم) بود. کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان(108نفر)از طریق پرسشنامه مورد پرسش قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: 9/72% اساتید با ارزشیابی کیفیت تدریس موافق، 6/19% از روند فعلی ارزشیابی تدریس رضایت و 5/35% میزان تاثیر ارزشیابی را بر روند تدریس خود کم، 3/43% تاثیر فرم های ارزشیابی را به عنوان معرف کیفیت تدریس در حد متوسط و 9/41% آگاهی از نتایج ارزشیابی را برای اصلاح شیوه تدریس خود ضروری می دانستند. بیشترین درجه تناسب انواع معیارهای ارزشیابی استاد توسط دانشجویان مربوط به آیتم ایجاد انگیزه برای مطالعه و پژوهش در دانشجو(1/132/4) و کمترین مربوط به آیتم تهیه و معرفی متون و جزوات آموزشی(5/11/3) بوده است. نتیجه گیری: در کل اکثریت اساتید با ارزشیابی کیفیت تدریس موافق ولی خواستار اصلاحات در روند فعلی هستند و معتقدند که نتایج ارزشیابی می تواند برای اصلاح روند تدریس مفید باشد.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | اساتید، معیارهای کیفیت تدریس، فرایند اجرایی، ارزشیابی عملکرد |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 06 Jun 2017 04:50 |
Last Modified: | 06 Jun 2017 04:50 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5651 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |