ارزیابی شاخص های خدمات اجرایی ارتقاء مرتبه علمی: دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی ایران

توتونچی, مینا and بمانی, نیکو and طالقانی, فريبا and چنگیز, طاهره (2014) ارزیابی شاخص های خدمات اجرایی ارتقاء مرتبه علمی: دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی ایران. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 7 (14). pp. 20-30. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v7n14p20-fa.pdf

Download (159kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=201&s...

Abstract

مقدمه یکی از شاخص های ارتقاء مرتبه علمی، فعالیتهایی است که هیأت علمی در اداره و مدیریت دانشگاه و جامعه ارائه می‌دهد. هدف از این مطالعه ارزیابی منطقی بودن وقابلیت دستیابی شاخص های خدمات اجرایی ارتقاء مرتبه علمی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی ایران در سال 90-1389 است. روشها مطالعه‌ای توصیفی- مقطعی در 13 ‌دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام، و با نمونه‌گیری طبقه‌ای 350 نفرانتخاب شدند. پرسشنامه ای محقق ساخته با مقیاس درجه بندی 1 تا 5 نمره ای، منطقی بودن و قابلیت دستیابی به شاخص های خدمات اجرایی آئین‌نامه ارتقاء را بررسی نمود. میانگین و انحراف معیار نمرات منطقی بودن و قابلیت دستیابی هر شاخص محاسبه و گزارش شد. یافته ها: مجموع یازده شاخص خدمات اجرایی ارتقاء، از نظر منطقی‌بودن و قابلیت دستیابی به ترتیب میانگین 11/12±18/32 و 58/11±37/39 را از کل نمره 55 کسب نمودند. منطقی ترین نمره شاخص فعالیت‌ها را مجری طرح پژوهشی، فعالیت اجرایی در مرکز توسعه آموزش(EDC)، مدیریت در رده‌های مختلف، و قابل دستیابی‌ترین فعالیتها را، فعالیت در مجلات علمی، مجری طرح پژوهشی، فعالیت اجرایی در EDC، و فعالیت موثر در انجمن های علمی کسب نمودند. نتیجه گیری: هیأت علمی، شاخص های اجرایی ارتقاء را چندان منطقی ندانسته ولی دستیابی به این شاخص‌ها را تا حدی امکان‌پذیر می‌پندارند. بازنگری معیارهای ارتقاء و تطبیق آن با ارزش مسئولیت ها، همراه با توسعه مهارتهای مدیریتی، و ایجاد فرصت کافی برای مشارکت در انواع وظایف خدماتی وتسهیل همکاری با مجلات و انجمن‌های حرفه‌ای، می‌توانند دستیابی به شاخص‌های خدمات اجرایی ارتقاء را تسهیل نمایند.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: ارتقاء علمی، هیات علمی، دانشگاههای علوم پزشکی، سیاست دانشگاهی، ایران
Subjects: WB Practice of Medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 10 Jun 2017 05:41
Last Modified: 10 Jun 2017 05:41
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5659

Actions (login required)

View Item View Item