مقایسه نمرات دانشجویان پرستاری در امتحان بهداشت مادران و نوزادان در دو آزمون تشریحی و چند گزینه ای

دل آرام, معصومه and شریفی, ابوالقاسم (2014) مقایسه نمرات دانشجویان پرستاری در امتحان بهداشت مادران و نوزادان در دو آزمون تشریحی و چند گزینه ای. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی, 7 (14). pp. 31-37. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v7n14p31-fa.pdf

Download (131kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=141&s...

Abstract

زمینه و هدف: شیوه ارزشیابی یادگیری دانشجویان در نحوه مطالعه آنان بازتاب دارد، هدف مطالعه حاضر"مقایسه نمرات درس بهداشت مادران و نوزادان دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در دو روش امتحان تشریحی و چند گزینه ای" بود . روش بررسی: در این مطالعه نمرات 40 سئوال امتحانی چند گزینه ای با 40 سئوال تشریحی در درس بهداشت مادران و نوزادان در مدت 4 نیمسال تحصیلی در 121 دانشجوی پرستاری مورد مقایسه قرار گرفته و یک نکته علمی به دو روش تشریحی و چند گزینه ای در یک جلسه امتحانی از دانشجویان سئوال شد . تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون تی زوج و ضریب همبستگی پیرسون انجام و میزان P<0.05 معنی دار در نظر گرفته شد . یافته ها: میانگین و انحراف معیار کل نمرات دانشجویان در آزمون تشریحی 7/3±72/14 و در آزمون چند گزینه ای 4/2±53/16 بود و تفاوت معنی دار بود(P<0.001). همبستگی قوی و مثبتی بین سئوالات تشریحی و چند گزینه ای وجود داشت (93/0=r) و دانشجویانی که در امتحان تشریحی نمره بالا گرفته بودند ، در آزمون چند گزینه ای نیز نمرات بالاتری داشتند نتیجه گیری: عملکرد دانشجویان در آزمون چند گزینه ای قویتر از آزمون تشریحی بود. استفاده صرف از سئوالات چند گزینه ای در امتحانات ، ممکن است سبب موفقیت دانشجویانی که قدرت درک ، تجزیه و تحلیل ، تفکر و کاربرد ندارند ، گردد. بنابراین پیشنهاد می شود در امتحانات علاوه بر سئوالات چند گزینه ای ، از انواع دیگر سئوالات از جمله سئوالات تشریحی نیز استفاده شود.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: آزمون تشریحی، آزمون چند گزینه ای، عملکرد دانشجویان، واحد بهداشت مادران و نوزادان
Subjects: WB Practice of Medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 10 Jun 2017 05:41
Last Modified: 10 Jun 2017 05:41
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5660

Actions (login required)

View Item View Item