بررسی نگرش اساتید دانشگاه علوم پزشکی جهرم نسبت به متغییرهای مرتبط با رضایت تحصیلی دانشجویان

دهقانی, علی and بهارلو, رسول and مهبودی, لیلا and زارعی, زهرا and فرخ آبادی, فروغ and بی راضی غابش, آرمیتا (2014) بررسی نگرش اساتید دانشگاه علوم پزشکی جهرم نسبت به متغییرهای مرتبط با رضایت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 7 (14). pp. 38-47. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v7n14p38-fa.pdf

Download (217kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=215&s...

Abstract

مقدمه و هدف : توجه به کیفیت آموزشی هدف اول مدیران، اساتید و سیاستگذاران در امر سیاستگذاری سلامت جامعه است. از اینرو دانشگاه ها بدنبال تامین نیازها و انتظارات دانشجویان هستند و با توجه به اینکه یکی از ارکان اصلی دانشگاه ها دانشجویان می باشند. لذا این مطالعه با هدف تعیین نگرش اساتید دانشگاه علوم پزشکی جهرم نسبت به متغییرهای مرتبط با رضایت تحصیلی دانشجویان در سال 1391 انجام گرفت. روش ها : این مطالعه توصیفی- مقطعی با مشارکت 48 نفر از اساتید دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته 44 سوالی بود که عوامل رضایتمندی تحصیلی را در شش بعد فردی، آموزشی، اخلاقی، مدیریتی، امکانات رفاهی و شغلی از دیدگاه اساتید بررسی می نمود. آنالیز اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمون های مربوطه انجام گردید. نتایج : مهمترین متغیرهای مرتبط با رضایتمندی تحصیلی از دیدگاه اساتید به ترتیب شامل استفاده از کادر آموزشی مجرب جهت ارائه دروس، علاقمندی به رشته تحصیلی و القای اعتماد به نفس به دانشجویان توسط اساتید و مسئولین می باشد. نتایج مطالعه نیز نشان داد که بین بعد آموزشی و پژوهشی و متغیرهای رشته و پایه تحصیلی ارتباط معنی داری وجود دارد (p <05) و در سایر موارد ارتباط معنی داری مشاهده نشد (p > 05). نتیجه گیری : بر اساس نتایج مطالعه، بعد اخلاقی و روانشناختی مهمترین متغیرهای مرتبط با رضایتمندی تحصیلی دانشجویان شناخته شدند. لذا توجه بیشتر به حیطه های اخلاقی و روانشناختی در دانشگاه ها از جانب برنامه ریزان آموزشی و مدیران پیشنهاد می گردد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: رضایتمندی تحصیلی، دانشجویان، نگرش
Subjects: WB Practice of Medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 10 Jun 2017 05:41
Last Modified: 10 Jun 2017 05:41
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5661

Actions (login required)

View Item View Item