بررسی علل و راهکارهای فاصله تئوری و عمل در پرستاری از دیدگاه آموزش: یک مطالعه مروری

حیدری, عباس and سودمند, پروانه and حاجی آبادی, فاطمه and آرمات, محمدرضا and راد, مصطفی (2014) بررسی علل و راهکارهای فاصله تئوری و عمل در پرستاری از دیدگاه آموزش: یک مطالعه مروری. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 7 (14). pp. 72-85. ISSN 2251-9521

[img]
Preview
Text
edujournal-v7n14p72-fa.pdf

Download (260kB) | Preview
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=208&s...

Abstract

زمینه و هدف :فاصله تئوری و عمل در پرستاری باعث ناهمخوانی بین آنچه آموخته شده وآنچه در عمل به اجرا می آید می گردد. یکی از اجزای ایجاد کننده این فاصله مشکلاتی است که در حوزه آموزش پرستاری وجود دارد. این مطالعه به بررسی علل فاصله تئوری و عمل در پرستاری و راهکارهای پیشنهاد شده از دیدگاه آموزش می پردازد. روش تحقیق: مرور مقالات بر اساس جستجو در پایگاهای اطلاعاتی فارسی و انگلیسی شامل Magiran، SID ،SCOPUS ،Pub Med بود. ابتدا با استفاده از کلید واژه های "پرستاری" و "شکاف تئوری و عمل" جستجوی جامعی در پایگاه های اطلاعاتی مذکور صورت گرفت، سپس مقالات واجد شرایط بر اساس معیارهای تعیین شده انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. معیارها شامل وجود علل و راهکارهای شکاف تئوری و عمل در مقاله مورد بررسی بود. یافته ها: با بررسی 85 مقاله علل و راهکارهای گوناگونی بدست آمد. عملکرد بالینی تاملی و تربیت دانشجویانی مشتاق به فراگیری مادام العمر، توسعه مدل نقش ها، استفاده از اساتید متخصص بالینی پرستاری، تدریس متناسب با نیاز بالین با اصلاح برنامه ها‌ی تحصیلی، به روز کردن دانش مدرسان و پرستاران، تجهیز کردن مرکز مهارتهای بالینی در دانشکده ها و بیمارستانها، بهتر کردن تعامل مدرسان و پرستاران از مهمترین راهکارهایی بود که در این مطالعه بدست آمد. نتیجه گیری: عوامل متعددی در حوزه آموزش پرستاری باعث شکاف تئوری و عمل در این رشته می شود، که مهمترین آنها تربیت دانشجویان به روش صحیح و تدریس موثر و با توجه به نیاز بالین می باشد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: پرستاری، شکاف تئوری و عمل، آموزش
Subjects: WB Practice of Medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 11 Jun 2017 05:13
Last Modified: 11 Jun 2017 05:13
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5665

Actions (login required)

View Item View Item