آموزش آناتومی از طریق تلفن همراه در مقایسه باسخنرانی بر میزان یادداری دانشجویان پزشکی تأثیر بیشتری دارد

نصیری, مرتضی and نصیری, مصطفی and آدرویشی, سارا and هادیگل, طیبه (2014) آموزش آناتومی از طریق تلفن همراه در مقایسه باسخنرانی بر میزان یادداری دانشجویان پزشکی تأثیر بیشتری دارد. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 7 (14). pp. 94-103. ISSN 2251-9521

[img] Text
edujournal-v7n14p94-fa.pdf

Download (168kB)
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=248&s...

Abstract

زمینه و هدف: یادگیری از طریق تلفن همراه به عنوان مرحله جدیدی از توسعه یادگیری الکترونیکی، در پی ارایه فرصت هایی جهت انتقال اطلاعات، تقویت و بهبود یادگیری در دانشجویان می باشد که نقش آن در آموزش پزشکی به روشنی مشخص نیست. هدف این پژوهش مقایسه تأثیر آموزش آناتومی از طریق سخنرانی و تلفن همراه بر میزان یادگیری و یادداری دانشجویان پزشکی می باشد. روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون بر روی 62 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام شد. دانشجویان به روش سرشماری و تصادفی ساده، به دو گروه آموزش از طریق سخنرانی و آموزش از طریق تلفن همراه تقسیم شدند. برای جمع آوری داده ها، از آزمون محقق ساخته که شامل 30 سوال در حیطه دانش، فهم و کاربرد بود استفاده شد. پس از اجرای پیش آزمون، میزان تأثیر دو روش آموزشی بلافاصله و یک ماه بعد از آموزش بررسی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS19 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات در جمع سطوح یادگیری در گروه سخنرانی قبل، بلافاصله و ۴ هفته بعد آموزش به ترتیب822/2±03/12، 294/3±10/21 و 01/4±30/19(001/0P<) و در گروه آموزش با تلفن همراه به ترتیب 706/3±3/14، 416/4±13/21، 177/3±33/21(001/0P<) بود. تفاوت معنی داری بین دو گروه در مرحله پس آزمون دیده نشد(1/0=P)، اما در مرحله یادداری(03/0=P) روش تلفن همراه موثرتر از سخنرانی نشان داده شد. نتیجه گیری: آموزش از طریق تلفن همراه مانند سخنرانی باعث ارتقای یادگیری و یادداری دانشجویان پزشکی می شود؛ ولی تأثیر آن بر یادداری بیشتراست.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: سخنرانی، آموزش از طریق تلفن همراه، آناتومی، یادگیری، یادداری، دانشجویان پزشکی
Subjects: WB Practice of Medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 11 Jun 2017 05:13
Last Modified: 11 Jun 2017 05:13
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5667

Actions (login required)

View Item View Item