احمدنیا, الهه and تقی لو, غلامعلی and پیامی, میترا and احمدنیا, هادی (2014) دیدگاه دانشجویان در رابطه با عملکرد آموزشی ،روابط بین فردی و ویژگیهای شخصیتی مربیان بالینی دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 7 (13). pp. 1-8. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v7n13p1-fa.pdf Download (178kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: مربیان بالینی با ایجاد محیط آموزش بالینی مناسب ، نقش بهسزایی در کسب توانمندی های حرفه ای دانشجویان گروههای پزشکی و پیراپزشکی دارند. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان در خصوص عملکرد آموزشی،روابط بین فردی و ویژگیهای شخصیتی مربیان بالینی انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 332 نفر از دانشجویان دانشکدهی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان به صورت سرشماری مشارکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها ،پرسشنامه متشکل از 2 بخش بود ،بخش اول پرسشنامه شامل مشخصات فردی مربیان بالینی و بخش دوم با 48 سوال در5 حیطه ،مربوط به سنجش توانایی عمومی آموزش ،شایستگی های حرفه ای، نحوه ارزشیابی دانشجویان، روابط بین فردی و ویژگیهای شخصیتی مربیان طراحی شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون آماری t مستقل،آزمون فریدمن و تحلیل واریانس استفاده شد. یافتهها:در رابطه با عملکرد آموزشی2/82 درصد از دانشجویان مربیان بالینی خود را خوب توصیف کردند ،از نظر شایستگی بالینی نیز در 9/80 درصد موارد ، در حیطهی نحوهی ارزشیابی دانشجویان در 1/65 درصد موارد و از نظر روابط بین فردی در 7/79 درصد موارد نتیجه ارزشیابی خوب بوده است. از دیدگاه دانشجویان ، مربیان بالینی از نظر ویژگی های شخصیتی در 2/76 درصد موارد خوب ارزیابی شدند. میانگین نمرهی کسب شده مربیان ،9/84 از کل 100 نمره بود که در دو جنس مذکر و مونث، تفاوت آماری معنی داری نداشت. میانگین کل نمرهی کسب شده در اساتید بالینی با مدرک phd بالاتر از مربیان دارای مدرک کارشناسی ارشد و کارشناسی بود. بیشترین نمره مربوط به مربیان مامایی و مربیان با سابقهی کار بیش از 10 سال و کمترین میانگین نمرهی اخذ شده مربوط به مربیان گروه اتاق عمل و مربیان با سابقهی کاری 5 تا 10 سال بود (05/0>P). نتیجه گیری: اگرچه عملکرد بالینی مربیان در دانشکدهی پرستاری و مامایی زنجان از دیدگاه دانشجویان خوب ارزیابی شد، اما با ارزیابی های مکرر وضعیت آموزش بالینی و پایش عملکرد مربیان و مقایسه وضعیت موجود با وضعیت قبل و تقویت جنبه های مثبت و اصلاح نقایص می توان گامی موثر در راستای ارتقای هر چه بیشتر کیفیت آموزش بالینی برداشت.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | دانشجویان پرستاری و مامایی- عملکرد آموزشی - مربی بالینی |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 11 Jun 2017 05:13 |
Last Modified: | 11 Jun 2017 05:13 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5668 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |