ارزیابی روند تحصیلی دانشجویان پزشکی دوره ی بالینی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، طی ده سال تحصیلی (1380 تا 1389)

مهرعلیزاده, سمیرا and رضایی, حامد and حشمتی فر, سجاد and پازکی, رامین (2014) ارزیابی روند تحصیلی دانشجویان پزشکی دوره ی بالینی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، طی ده سال تحصیلی (1380 تا 1389). فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 7 (13). pp. 28-33. ISSN 2251-9521

[img] Text
edujournal-v7n13p28-fa.pdf

Download (153kB)
Official URL: http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=130&s...

Abstract

زمینه و هدف : امتحان جامع پیش کارورزی، به عنوان آخرین آزمون سراسری دوره ی پزشکی عمومی، نشان دهنده ی وضعیت تحصیلی دانشگاهی و مخصوصا مقطع بالینی است؛ از سویی دیگر، ارزیابی های طولانی مدت نتایج این آزمون ها، می تواند به برنامه ریزی های منطقی تر، جهت رفع معایب و حفظ موفقیت ها در آینده منتهی گردد. روش بررسی: دراین مطالعه ی گروهی- تاریخی، تمام دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان، که در یکی از سال های1380 تا 1389، در آزمون جامع پیش کارورزی شرکت کرده بودند، به روش سرشماری انتخاب شدند؛ اطلاعات آن ها با کسب اجازه از مسوولان آموزش دانشکده ی پزشکی، جمع‌آوری شده، با آنالیز توصیفی تحلیل گردید. یافته‌ها: تعداد کل 316نفر، بیش‌ترین تعداد در گروه آزمون اسفند 1381(35نفر) و کم ترین، در اسفند 1388(4نفر)بود. بهترین وضعیت تحصیلی، به اسفند 1387(با میانگین 137) و ضعیف‌ترین، به اسفند 1380(بامیانگین 105) مربوط می‌شد. وضعیت نمرات در 5سال اول (با میانگین 6/112)، بهتراز5سال دوم (با میانگین 2/116) بود. بهترین وضعیت، در دروس بیماری های کودکان، بیماری‌های پوست و جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی، و ضعیف ترین، در دروس آمار واپیدمیولوژی، زنان و زایمان و چشم پزشکی مشاهده گردید. در کل، بین نمرات در گروه های آزمون اسفند و شهریور، ارتباط معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: توصیه می‌گردد مسوولین آموزش دانشگاه به بررسی عل افت و یا پیشرفت نمرات امتحان جامع پیش کارورزی در سال‌های مختلف بپردازند و نیز، ارزیابی های طولانی مدت وضعیت آموزشی در سال‌های مختلف، به پژوهشگران سایردانشگاه ها پیشنهاد می گردد.

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: وضعیت آموزشی، امتحان جامع، پیش کارورزی، پزشکی سمنان
Subjects: WB Practice of Medicine
Divisions: Other Journal > Journal of Medical Education Development
Depositing User: Touba Derakhshande
Date Deposited: 13 Jun 2017 06:17
Last Modified: 13 Jun 2017 06:17
URI: http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5671

Actions (login required)

View Item View Item