رضائی, مهدی and خانکه, حميدرضا and رصافیانی, مهدی and حسینی, محمدعلی (2014) دیدگاه دانشجویان رشته کاردرمانی درباره اولین ترم آموزش بالینی. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 7 (13). pp. 34-44. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v7n13p34-fa.pdf Download (179kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: آموزش بالینی یک از اجزای مهم و اساسی از برنامه آموزشی کاردرمانی است. با توجه به اهمیت نحوهی شروع و برگزاری اولین کلینیک آموزشی، این مطالعه در پی بررسی تجربیات دانشجویان کاردرمانی در اولین کارآموزی بالینی است. روش بررسی: با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، 8 دانشجوی کاردرمانی دانشگاههای علوم بهزیستی و علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی که اولین ترم آموزش بالینی را سپری کرده بودند، انتخاب و از آنها مصاحبهی نیمه ساختار یافته به عمل آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آنالیز محتوای گرنهایم استفاده شد. یافتهها: از مجموع هشت مصاحبه 254 کد اولیه به دست آمد. این کدها در طی فرآیند تجزیه و تحلیل به سه مفهوم اصلی شامل: مربی و آموزش بالینی، برنامهی آموزشی و محیط آموزشی تقسیم و مفاهیم فرعی شامل اهمیت جلسات ابتدایی، تجربه ارتباط با مربی، نیاز به نظارت و فیدبک صحیح، نحوهی تشکیل پرونده و گزارش نویسی، لکچر بهعنوان استراتژی آموزشی، تنوع در ارزیابی عملکرد دانشجو، شکاف بین آموزش نظری و آموزش بالینی، مشاهده بالینی واحدی کم اثر، نقش برنامه ریزی، پرسنل بعنوان عوامل تاثیر گذار و ویژگیهای مرکز و ساختار فیزیکی دسته بندی شدند. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان داد که دانشجویان کاردرمانی تجربه خوشایندی از اولین حضور خود در آموزش بالینی نداشته و با مشکلاتی روبرو بودند. لذا ضروری بهنظر میرسد مسوولین در برنامهریزیهای آموزشی برای رفع این مشکلات به منظور تحقق بیشتر اهداف آموزش بالینی کاردرمانی تلاش بیشتری به کار بندند.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | آموزش بالینی، دانشجوی کاردرمانی، تحقیق کیفی |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 13 Jun 2017 06:17 |
Last Modified: | 13 Jun 2017 06:17 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5672 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |