تقوائی یزدلی, زهرا and یزدخواستی, علی and رحیمی, حمید (2013) بررسی وضعیت برنامه درسی پنهان دانشگاه علوم پزشکی کاشان. فصلنامه توسعه آموزش در علوم پزشکی زنجان, 6 (12). pp. 14-23. ISSN 2251-9521
|
Text
edujournal-v6n12p14-fa.pdf Download (135kB) | Preview |
Abstract
زمینه و هدف: مجموعه تجاربی که فراگیران در نظام آموزشی کسب میکنند، محدود به برنامهی درسی آشکار نیست و عوامل دیگری در قالب برنامهی درسی پنهان، در شکل گیری یادگیریهای دانشجویان نقش قابل توجهی دارند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای برنامهی درسی پنهان دانشگاه علوم پزشکی کاشان از دیدگاه دانشجویان بود. روش بررسی: روش انجام پژوهش، از نوع توصیفی پیمایشی و جامعهی آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 92-1391 بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم تعداد 111 نفر از دانشجویان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه برنامهی درسی پنهان با 36 گویه بود که ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 86/0 بهدست آمد. روایی پرسشنامه به صورت محتوایی مورد تایید کارشناسان قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و استنباطی (آزمون t و تحلیل واریانس چندگانه) انجام گردید. یافتهها: یافته ها نشان داد میانگین جایگاه برنامه درسی پنهان به میزان 26/3 بالاتر از حد متوسط است. همچنین بین دیدگاه دانشجویان در مورد جایگاه برنامهی درسی پنهان تفاوت معناداری وجود نداشت. نتیجهگیری : تغییر و بهبود عناصر برنامهی درسی پنهان در راستای رشد مهارتهای دانشجویان و خنثی سازی مشکلاتی که در این مسیر میتواند ایجاد کند، ضروری است.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | برنامهی درسی پنهان، یادگیری، دانشجویان، دانشگاه |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Other Journal > Journal of Medical Education Development |
Depositing User: | Touba Derakhshande |
Date Deposited: | 14 Jun 2017 06:10 |
Last Modified: | 14 Jun 2017 06:10 |
URI: | http://eprints.bpums.ac.ir/id/eprint/5679 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |